Przejdź do treści

Mycie się to banalna czynność? Okazuje się, że pod prysznicem też popełniamy błędy

Mycie się to banalna czynność? Okazuje się, że pod prysznicem też popełniamy błędy Pexels.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Kaya Szulczewska
Kaya Szulczewska: kobiece ciało jest uprzedmiotowione, postrzega się je jako dekorację [WIDEO]
olejek marchewkowy, macerat z marchwi
Olejek marchewkowy – bomba witamin na twarz i włosy. Nawilża, dodaje blasku, a nawet… zastępuje opalanie
Pokrzywa na włosy – wykorzystaj jej właściwości i popraw kondycję swoich włosów
Skinny-shaming
„Łatwo się mówi, jak się jest szczupłym”? Bzdura. Dietetyczka o skinny-shamingu
Agnieszka Zielińska
Skin ekspert: mamy obsesję na punkcie głębokiego oczyszczania skóry twarzy. Czego absolutnie nie robić? [WIDEO]

Kąpiel pod prysznicem to dla większości z nas codzienny rytuał. Jest nie tylko koniecznością, pozwalającą utrzymać higienę, ale także pozwala nabrać energii rano albo odprężyć się wieczorem. Okazuje się jednak, że i w tej codziennej czynności popełnić możemy wiele błędów. Sprawdź, czego nie powinnaś robić, biorąc prysznic.

Każdy ma swój rytuał związany z braniem prysznica. Niektóre z nas myją włosy pod prysznicem codziennie, inne co kilka dni, w zależności od potrzeb. A to tylko początek różnic. Pewnie jednak nie zastanawiałaś się nad tym, że niektóre z rzeczy, które robisz codziennie pod prysznicem, mogą wcale nie być zdrowe.

Nie zapominaj o stopach

Kiedy stoimy pod prysznicem, woda nieustannie spływa w dół na nasze stopy. Może się więc wydawać, że ta część ciała nie wymaga już dodatkowej uwagi. To jednak złudne myślenie. Nawet, jeżeli nie mamy skłonności do pocenia się stóp, warto poświęcić chwilę na dokładne ich umycie. Przez cały dzień stopy zbierają na sobie mnóstwo brudu, szczególnie, jeżeli chodzimy boso po domu lub podwórku. Chyba nie chciałabyś zabierać tego wszystkiego ze sobą do łóżka?

Z drugiej strony okazuje się, że o ile mycie stóp pod prysznicem jest koniecznością, to lepiej będzie, jeżeli zrezygnujemy z mycia wodą i mydłem twarzy. Woda, której używamy pod prysznicem jest zwykle bardzo ciepła, co szybko przyczynia się do wysuszenia skóry twarzy. Dodatkowo jeżeli zmagasz się z trądzikiem lub masz skłonność do pękających naczynek, ciepła woda spod prysznica prowadzić może do zaczerwienienia i kolejnych podrażnień. Jako alternatywę zastosuj tonik przeznaczony dla delikatnej skóry.

Wymień gąbkę na nową oraz zmień mydło

Przyznaj szczerze sama przed sobą – kiedy ostatnio wymieniłaś swoją myjkę lub gąbkę na nową? Jeżeli nie pierzesz lub nie wymieniasz tego akcesorium regularnie, narażasz się na prawdziwą hodowlę bakterii pod własnym prysznicem, co w efekcie może sprawić, że wychodzisz z niego brudniejsza niż byłaś.

Na podobne ryzyko narażasz się używając mydła w kostce. Kiedy nie bierzesz prysznica, takie mydło prawdopodobnie odkładasz na przeznaczoną do tego celu półeczkę, stwarzając bakteriom doskonałe warunki do namnażania się. Przy następnym prysznicu rozprowadzisz je wraz z mydłem po całym swoim ciele. Zastanawiając się nad tym, jakie mydło wybrać, warto też wziąć pod uwagę szkodliwość mydeł perfumowanych. Okazuje się, że te z intensywnym zapachem mogą silnie podrażniać skórę. Zresztą, czy naprawdę chcesz aby zapach mydła mieszał się z zapachem twoich ulubionych perfum?

Twarda woda zdrowia nie doda

Warto poświęcić chwilę na sprawdzenie twardości wody w swoim mieszkaniu, ponieważ zbyt twarda może narazić twoją skórę i włosy na duże szkody. Woda taka charakteryzuje się dużą koncentracją minerałów, jak choćby magnez i wapń, co powodować może pęknięcia skóry oraz odkładać się na włosach. Dodatkowo, jeżeli farbujesz włosy, narażasz się na szybsze zmywanie się koloru, gdy myjesz je w twardej wodzie. Najlepszym rozwiązaniem byłoby zamontowanie urządzenia zmiękczającego wodę. Jeżeli to niemożliwe, postaraj się korzystać z szamponu oczyszczającego włosy z niechcianych minerałów.

Woda pod prysznicem powinna być nie tylko odpowiedniej miękkości, ale i temperatury. Okazuje się, że zimny prysznic jest wyjątkowo dobry dla naszego zdrowia. Choć dla większości z nas może to wydawać się trudne, warto spróbować wytrzymać chociaż 30 sekund pod zimną wodą. Efekty mogą cię zaskoczyć – zimna woda poprawia metabolizm, wzmacnia odporność i podnosi naszą wytrzymałość na stres. Co więcej, badania z 2009 roku wskazują, że częste branie zimnych pryszniców przyczynia się nawet do spadku wagi!

Regularnie wymieniaj golarkę

Golarki do ciała bywają dość drogie, a jednocześnie wydają się dobrze działać nawet po wielokrotnym użyciu. Dlatego też większość z nas nie wymienia ich tak często, jak powinnyśmy. Jednak nawet jeżeli maszynka pozwala skutecznie pozbyć się niechcianych włosów, nie znaczy to, że jest wciąż w dobrej kondycji. Jeżeli po goleniu zauważysz zaczerwienienie skóry, może to oznaczać, że czas wymienić ostrze na nowe.

Należy także pamiętać, że golarka nie powinna być pozostawiona pod prysznicem przez cały czas. Podobnie jak mydło w kostce, tak i ona jest świetnym miejscem dla bakterii. Jeżeli nie chcesz przechowywać golarki poza prysznicem, pamiętaj aby po każdym użyciu dokładnie ją osuszyć.

Czasem mniej znaczy więcej

Złuszczanie martwego naskórka dobrym scrubem od czasu do czasu to doskonały pomysł. Nie należy z tym jednak przesadzać. Skóra odnawia się zwykle w cyklu czterotygodniowym, tak więc zbyt częste używanie produktów do złuszczania naskórka powoduje uszkadzanie nowych komórek i w efekcie niszczy skórę.

Powinnyśmy także uważać, aby nie myć zbyt często włosów. Dla większości z nas umycie włosów co 2-3 dzień będzie najzdrowsze. Szczególnie osoby o kręconych włosach powinny ograniczyć ich mycie nawet do tylko jednego razu w tygodniu. Paradoksalnie, przyczyną zbytniego przetłuszczania się włosów może być częste ich mycie. Jeżeli tłuste włosy są twoim problemem, spróbuj przez jakiś czas ograniczyć częstotliwość ich mycia, a prawdopodobnie efekt przyjdzie szybciej niż myślisz. Kolejnym sposobem na ograniczenie częstotliwości mycia głowy jest korzystanie z suchego szamponu.

Po ćwiczeniach nie zapomnij o szybkim prysznicu

Czasem, kiedy ćwiczymy późnym wieczorem albo po ciężkim dniu w pracy, dopada nas pokusa, aby odpuścić sobie prysznic. Niestety może to być zły pomysł, nie tylko ze względu na brzydki zapach, który będzie nas otaczać. Kiedy wyciskamy z siebie siódme poty na treningu na naszym ciele namnażają się bakterie, które jeżeli nie zostaną usunięte, mogą prowadzić do podrażnień skóry, zaczerwienienia, a nawet infekcji. Jeżeli naprawdę nie masz czasu na prysznic, postaraj się chociaż wytrzeć dokładnie czystym ręcznikiem, a jeśli to możliwe, zmień także ubranie. Dobrym pomysłem będzie wrzucenie do swojej torby na trening dobrych chusteczek odświeżających do ciała.

Często wymieniaj ręcznik

Wydaje się, że skoro używamy ręcznika tylko po umyciu się, to przecież będzie on bardzo długo czysty, prawda? Niestety, to nie do końca prawda. Owszem, możemy użyć tego samego ręcznika dwa, lub trzy razy, ale tylko pod warunkiem, że po każdym użyciu pozwolimy mu dokładnie wyschnąć. Podobnie jak gąbka pod prysznicem, tak i ręcznik jest doskonałym siedliskiem dla wszelkich bakterii. Jeżeli używamy tego samego ręcznika dłużej niż tydzień, może się okazać, że narażamy się nie tylko na jego brzydki zapach, ale także na podrażnienia i infekcje skórne.

Czy dieta ketogeniczna jest dla wszystkich?

Jeżeli chodzi o ręczniki, to warto nie tylko wiedzieć, jak często go wymieniać, ale i jak najlepiej go używać. Każda z nas ma trochę inne zwyczaje w tym względzie – niektóre tylko owijają się ręcznikiem po prysznicu, inne wycierają się intensywnie aż do pozbycia się ostatniej kropelki wody ze skóry. Niestety ten drugi sposób może być dla ciebie szkodliwy. Dermatolodzy sugerują raczej, aby zamiast intensywnego pocierania, delikatnie przykładać ręcznik do skóry w miejscach, gdzie jest ona jeszcze mokra. Ponadto po kąpieli warto także użyć dobrego dla skóry balsamu lub masła do ciała.

Regularnie czyść swój prysznic i wannę

Na koniec przypomnienie, że aby prysznic lub wanna spełniały swoją rolę, same także muszą być czyste. Regularne ich mycie sprawdza się lepiej, niż gruntowne sprzątanie raz na pół roku. Pamiętaj zatem, aby dobrze wyczyścić swoją łazienkę następnym razem, kiedy będziesz chciała wejść pod prysznic.

 

Źródło: Healthyway

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

7 powodów, dla których potrzebna jest higiena. Nie chodzi tylko o zdrową skórę i mniej zakażeń

czesanie włosów

Wszy – jak im przeciwdziałać, jak zwalczyć?

Poranny prysznic czy wieczorna kąpiel? Co jest dla nas lepsze?

10 błędów w pielęgnacji, które codziennie popełniamy

Obgryzasz paznokcie? Osiem sposobów, dzięki którym przestaniesz to robić

Czerwone policzki cię wykańczają? Mamy na to sposób

Czerwone policzki – przyczyny, jak pozbyć się rumieńców?

Codziennie masz ”bad hair day”? Czas przyjrzeć się pielęgnacji. Nie popełniasz błędów?

Możesz używać kremu z filtrem, który kupiłaś rok temu? Dermatolodzy wyjaśniają

Twoje włosy zaczęły wypadać? Zobacz, co może być przyczyną

Pryszcze? Zobacz, jak szybko się ich pozbyć

mycie twarzy żelem do higieny intymnej

Mycie twarzy płynem do higieny intymnej? Kosmetolożka ocenia, czy to dobry pomysł

Nie masz pomysłu na ćwiczenia w domu? Spróbuj tych retro treningów – spalisz kalorie i poprawisz nastrój

Osiem sposobów na pozbycie się oparzeń słonecznych. Po pierwsze: nie szkodzić

Pasta do zębów – z fluorem czy bez? Jak zrobić pastę?

Pasta do zębów – bez fluoru czy z fluorem? Wybierz mądrze

pielęgnacja twarzy

Oczyszczanie twarzy to priorytet pielęgnacji. Ale jak to robić prawidłowo? Dermatolożki wyjaśniają

Kobieta z tatuażem

Tatuaż – jak się przygotować do zabiegu i o czym pamiętać po wykonaniu?

malująca się kobieta

Twój tusz do rzęs to siedlisko bakterii. Jak dbać o kosmetyki i akcesoria kosmetyczne?

Kobieta podczas kąpieli w wannie

Częste mycie skraca życie? Ekspert Kosmetyczny tłumaczy, czy nadużywanie kąpieli szkodzi

śmiejąca się kobieta

5 mitów o zdrowiu zębów

Zrób sobie tonik do twarzy z dyni! Przepis podaje autorka bloga „Natura Pod Lupą”

Dziewczyna myje twarz

Myjesz twarz ręką? To najmniej dokładna metoda oczyszczania. Sprawdź, co proponują dermatolożki

Higiena intymna w podróży. Niezbędne rzeczy, które powinnaś mieć w wakacyjnym bagażu

Dziewczyna z maseczką na twarzy

„Pielęgnacja musi być szyta na miarę, czyli produktami, które będą dopasowane do rodzaju naszej skóry twarzy”. Rozmawiamy z kosmetolog o tym, jak zadbać o naszą twarz po zimie

Olejki mogą wszystko

Olejki do twarzy, włosów i ciała

Najpopularniejsze

Gorąca kąpiel – za i przeciw. Komu nie służy kąpiel w gorącej wodzie?

Paznokcie

Zmiany na paznokciach. O jakich chorobach świadczą?

Dlaczego włosy śmierdzą? Wyjaśnia Ekspert Kosmetyczny

Skąd bierze się brzydki zapach włosów? Wyjaśnia Ekspert Kosmetyczny

Spuchnięte dłonie - przyczyny

Spuchnięte dłonie, czerwone ręce. Dlaczego puchną dłonie?

Dermatolog o wypryskach w okolicach bikini. Kiedy powinna się zapalić czerwona lampka?

Pestka awokado – 8 sposobów, jak możesz ją wykorzystać

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu. Dlaczego waga nie zawsze jest miarodajna?

Sok z ziemniaka - jego właściwości i zastosowanie

Sok z ziemniaka – jego właściwości i zastosowanie

Karboksyterapia – co to jest, efekty, przeciwwskazania

Po co mężczyźnie sutki?

zielone paznokcie

Zielone paznokcie – czego mogą być objawem?

„Ćwiczmy mięśnie dna miednicy! Zmniejszymy dolegliwości nietrzymania moczu oraz poprawimy jakość naszego życia seksualnego”

Twarz kobiety i ręce ze strzykawkami

Mezoterapia igłowa – wskazania, przebieg, efekty, przeciwwskazania

Phenoxyethanol – czy jego zawartość w kosmetykach powinna nas niepokoić? Odpowiada kosmetolożka

Joanna Michalska, dziewczyna z siwymi włosami

„Siwe włosy są fantastyczne, wręcz ekstrawaganckie”. Joanna w wieku 39 lat, po 20 latach farbowania, wróciła do naturalnego – siwego koloru włosów

Kriolipoliza – efekty, cena, przeciwwskazania, czy warto