Przejdź do treści

Aktywność fizyczna a alergia wziewna – jak to pogodzić? Podpowiada Mama Alergolog

Kobieta ćwiczy w dom
Aktywność fizyczna a alergia wziewna - jak to pogodzić? Podpowiada Mama Alergolog / iStock
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Plopping, czyli ręcznikowanie włosów – co to, jak wykonać?
Zmiany na paznokciach. O jakich chorobach świadczą?
Poranny trening na czczo – spalacz tłuszczu czy kiepski pomysł?
Wróciłaś z urlopu, a na twojej skórze pojawiło się więcej znamion i piegów? Sprawdź, czy nie są groźne
Nie wiesz, ile kremu z filtrem powinnaś nałożyć, by twoja skóra była bezpieczna? Poznaj „KremówKę Janiny”, czyli kalkulator kremów UV

Z alergią wziewną zmaga się aż 25 proc. Polaków. Choć wiele osób wciąż ją bagatelizuje,  może być naprawdę uciążliwa i utrudniać codzienne funkcjonowanie. Lek. Joanna Jamroz-Brzeska radzi, jakich zasad powinnyśmy się trzymać, jeśli w okresie nasilonych objawów alergii wziewnej nie chcemy rezygnować z aktywności fizycznej. 

10 przykazań alergika w okresie pylenia

Lek. Joanna Jamroz-Brzeska, znana w sieci jako Mama Alergolog, skomponowała „dekalog” dla osób, które są uczulone na pyłki roślin i nie chcą rezygnować z treningów. Jeśli jesteś jedną z takich osób, koniecznie go przeczytaj!

1.  Zażywaj leki zgodnie z zaleceniami lekarza, aby objawy były kontrolowane.

2.  Śledź komunikaty pyłkowe, aby przygotować się na ten okres największego pylenia uczulających pyłków.

3.  Największe stężenie pyłków jest wczesnym rankiem i późnym popołudniem.

4.  Podczas wietrznej, suchej i ciepłej pogody oraz pierwszych minut deszczu stężenie pyłków jest większe.

5.  Większość osób cierpiących na choroby alergiczne czuje się lepiej przy dużych zbiornikach wodnych, ponieważ pyłki łatwiej osadzają się na wodzie i stężenie ich jest dzięki temu niższe w ich okolicy. Jeśli masz taką możliwość, aktywność w okolicy morza czy urlop nad morzem są świetnym rozwiązaniem w sezonie pylenia.

6.  Warto zadbać o odpowiednie ubranie. Okulary przeciwsłoneczne, czapka z daszkiem i koszulka z długim rękawem ograniczą ekspozycję na pyłki.

7.  Po wysiłku lub spacerze weź dokładny prysznic.

8.  Nie ćwicz przy otwartym oknie, jeśli ćwiczysz w domu.

9.  W trakcie nasilonego pylenia wybieraj ćwiczenia w miejscach zamkniętych.

10.  Jeśli zdecydowanie wolisz ćwiczenia na powietrzu, lepiej unikaj jazdy na rowerze czy biegania, zastępując tą aktywność statycznymi ćwiczeniami, np. jogą – mniej pyłków dostanie się do twojego organizmu.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Kobieta wśród słoneczników - kalendarz pyleń 2020

Sprawdź, co pyli w najbliższych miesiącach!

Kwiecień to czas, kiedy natura budzi się do życia, a w powietrzu znajduje się wiele alergenów. Alergolog dr Piotr Dąbrowiecki w rozmowie w Hello Zdrowie podkreśla, że wtedy najbardziej istotnym alergenem, który pyli intensywnie przez cały miesiąc, jest brzoza. Pod koniec miesiąca zaczyna pylić dąb. W powietrzu znajdziemy także pyłki topoli i jesionu. W stosunkowo niskim stężeniu pojawiają się zarodniki grzybów z rodzin Cladosporium i Alternaria.

Maj to koniec pylenia brzozy, w powietrzu znajduje się coraz mniej jej pyłków. Za to w połowie maja zaczyna pylić intensywniej dąb. Wtedy też daje znać o sobie wysokie stężenie pyłków traw. To także okres, gdy wzrasta stężenie pyłków zarodników grzybów pleśniowych Alternaria i Clarosporium. Są w nim też –  w mniejszym stężeniu – pyłki szczawiu, babki i pokrzywy.

Czerwiec to miesiąc, w którym pylenie traw jest na najwyższym poziomie. Stężenie pyłków pokrzywy oraz zarodników Cladosporium i Alternaria jest również wysokie. Od połowy czerwca rozpoczyna się również intensywne pylenie zbóż. W powietrzu są wciąż obecne pyłki szczawiu , babki i komosy. Ta ostatnia przez cały okres pylenia nie osiąga wysokich wartości i nie daje silnych objawów alergicznych.

przeziębienie

Mama Alergolog

Lekarka Joanna Jamroz-Brzeska, znana w mediach społecznościowych jako Mama Alergolog, obecnie jest w trakcie specjalizacji z alergologii. Jej konto na Instagramie, na którym chętnie dzieli się wiedzą medyczną, obserwuje prawie 20 tys. internautów.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Jak wykonywać aktywność fizyczną w okresie nasilonych objawów alergii wziewnej: 1.  Zażywaj leki zgodnie z zaleceniami lekarza, aby objawy były kontrolowane. 2.  Warto śledzić komunikaty pyłkowe, aby przygotować się na ten okres największego pylenia uczulających pyłków. 3.  Największe stężenie pyłków jest wczesnym rankiem i późnym popołudniem. 4.  Podczas wietrznej, suchej i ciepłej pogody oraz w trakcie pierwszych minut deszczu stężenie pyłków jest największe. 5.  Większość chorych cierpiących na choroby alergiczne czuje się lepiej przy dużych zbiornikach wodnych, ponieważ pyłki łatwiej osadzają się na wodzie i stężenie ich jest dzięki temu niższe w ich okolicy. Jeśli masz możliwość aktywność w okolicy morza czy urlop nad morzem są świetnym rozwiązaniem w sezonie pylenia. 6.  Warto zadbać o odpowiednie ubranie. Okulary przeciwsłoneczne, czapka z daszkiem i koszulka z długim rękawem ograniczą ekspozycję na pyłki. 7.  Po wysiłku/spacerze weź dokładny prysznic. 8.  Nie ćwicz przy otwartym oknie jeśli ćwiczysz w domu. 9.  W trakcie nasilonego pylenia wybieraj ćwiczenia w miejscach zamkniętych. 10.  Jeśli zdecydowanie wolisz ćwiczenia na powietrzu, lepiej unikaj jazdy na rowerze czy biegania zastępując tą aktywność statycznymi ćwiczeniami, np. jogą,  mniej pyłków dostanie się do Twojego organizmu. _____________________________________________ #cwiczeniawdomu #sport #astma #alergeny #fit #ruchtozdrowie #ruchtozdrowie? #aktywnosc #aktywnie #wysiłek #sporty #lekarz

Post udostępniony przez Joanna Jamroz-Brzeska (@mama_alergolog)

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Ektoina – do nosa, oczu i inhalacji. Czy krople z ektoiną pomagają na zapalenie spojówek?

Aktywność fizyczna zimą – jaka jest skuteczna i bezpieczna?

Sól emska

Sól emska – zastosowanie, dawkowanie i przeciwwskazania

Krzemionka – co to jest, właściwości i zastosowanie w kosmetyce

Puder mineralny – jak działa i jak nakładać?

Brak efektów ćwiczeń? Postaw na zróżnicowanie treningu

Zróżnicowanie treningu – zmiany, gdy brakuje efektów ćwiczeń

Nie masz pomysłu na ćwiczenia w domu? Spróbuj tych retro treningów – spalisz kalorie i poprawisz nastrój

10 000 kroków – dacie radę?

10 000 kroków – dacie radę?

Ręce posypane kwiatami

Uczulenie na manicure hybrydowy. Jak wygląda i co zrobić, kiedy się pojawi?

Kobieta trzyma w ręku smoothie bowl

Alergia, nietolerancja, nadwrażliwość – czym się różnią i jakie dolegliwości skórne mogą wywoływać?

istockphoto.com

„Pani doktor, ja mam chyba alergię na słońce!” – słyszy dermatolożka w gabinecie. Czy to jednak możliwe?

Jak być aktywną, nie chodząc na siłkę? Zdradzają Kasia Bigos i Andrzej Bogdał

Kobieta w kawiarni siedzi, podpierając brodę łokciami i myśli, patrząc w jeden punkt

Cienie po oczami – oto 7 powodów

Odparzenia pod piersiami. Maść, krem – co stosować, kiedy boli, swędzi i piecze?

Olejek cytrynowy – powstawanie, właściwości, zastosowanie

Typ urody – czym jest i jak go określić? To już nie tylko wiosna, lato, jesień i zima

8 kosmetyków za mniej niż 30 zł. Idealne na wakacje

Nosisz latem lekkie klapki i sandałki? Fizjoterapeuta ostrzega

Kampania Ministerio de Igualdad / fot. Facebook

„Każde ciało zasługuje na plażę”. Hiszpański rząd promuje ciałopozytywność w letniej kampanii

Pocenie się jest okej! / istock

Pocenie się jest OK! „Nie musisz się tego wstydzić ani używać dezodorantu, jeśli nie chcesz” – przekonują Dziewuchy Dziewuchom

Mastopeksja – przebieg i wskazania do zabiegu chirurgicznego podnoszenia piersi

Ampułki do twarzy – właściwości i zastosowanie. Czym różnią się ampułki i serum do twarzy?

Stymulatory tkankowe – efekty i wskazania do zabiegu medycyny estetycznej

Kosmetyki dla nastolatków – co jest niezbędne a co przereklamowane??

Najpopularniejsze

Kriolipoliza – efekty, cena, przeciwwskazania, czy warto

Gorąca kąpiel – za i przeciw. Komu nie służy kąpiel w gorącej wodzie?

Anna Lewandowska i jej metamorfoza. Lekarz medycyny estetycznej ocenia, co trenerka zmieniła w swoim wyglądzie

Powikłania po botoksie / unsplash

Powikłania po botoksie? Zdarzają się. Dr Marta Roth wyjaśnia

Dlaczego włosy śmierdzą? Wyjaśnia Ekspert Kosmetyczny

Skąd bierze się brzydki zapach włosów? Wyjaśnia Ekspert Kosmetyczny

Kobieta z tuatuażami i kolczykami

Przekłuwanie uszu pistoletem. Nie rób sobie tego ani swojemu dziecku! Piercerka tłumaczy, dlaczego to jest zły pomysł

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu. Dlaczego waga nie zawsze jest miarodajna?

Po co mężczyźnie sutki?

Skarpetki złuszczające – czy są skuteczne i przede wszystkim bezpieczne?

Pestka awokado – 8 sposobów, jak możesz ją wykorzystać

Jaki rodzaj masażu wybrać?

Masaż – rodzaje, wskazania i przeciwwskazania. Jak zrobić masaż?

Gencjana - na ospę, na włosy, na afty. Jakie są zalety i wady gencjany?

Gencjana – na ospę, na włosy, na afty. Jakie są zalety i wady gencjany?

Lipodemia — sprawdź, czym jest choroba grubych nóg, jakie ma objawy i jak się ją leczy

Lipodemia – co to jest, przyczyny, objawy i leczenie

Wypadają ci włosy, łamią się, są suche lub rosną tam, gdzie nie powinny? Zobacz, co włosy mówią o twoim zdrowiu

„Ćwiczmy mięśnie dna miednicy! Zmniejszymy dolegliwości nietrzymania moczu oraz poprawimy jakość naszego życia seksualnego”

„Czy zaklejanie znamion plastrem lub punktowe stosowanie kremów z filtrem UV jest rozsądne?” – pytają lekarki prowadzące bloga Dermatolook

×