Przejdź do treści

Sauna fińska – właściwości, jak korzystać, przeciwwskazania

Sauna fińska – właściwości, jak korzystać, przeciwwskazania Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Poranny prysznic czy wieczorna kąpiel? Co jest dla nas lepsze?
26-latka chora na hirsutyzm po kilkunastu latach przestała się golić i zapuściła brodę. „Trudno to wytłumaczyć, ale czuję się wolna”
Zastanawiasz się nad masażem bańką chińską? Sprawdź, co na ten temat mówi flebolog
Tiktokerka apeluje: Wyrzuć przeterminowany krem przeciwsłoneczny!
Skóra gotowa na lato. Krem z filtrem to za mało!

Dobroczynny wpływ poddawania organizmu naprzemiennemu oddziaływaniu wysokich i niskich temperatur znany jest od ponad dwóch tysięcy lat. Popularyzacja tej metody hartowania w XX wieku to zasługa fińskich saun. Jak korzystać z suchej łaźni? Jakie są korzyści tych zabiegów? Czy dla każdego są one bezpieczne?

Co to jest sauna fińska?

Sauna fińska to jeden z wielu rodzajów łaźni parowych, która wyróżnia się najwyższymi temperaturami – od 70 do 100 st. Celsjusza.

Pierwsze sauny powstawały już w drugim tysiącleciu przed naszą erą na terenie Azji. To jednak Finowie nadali im postać, jaką znamy obecnie i która zyskała popularność w Polsce dopiero w XX w.

Saunę fińską nazywaną również sauną suchą lub łaźnią fińską charakteryzuje najwyższa (wśród pomieszczeń tego typu) temperatura wewnątrz (do ok. 100 st. Celsjusza) i bardzo niska wilgotność powietrza (do ok. 20 proc.). Te ekstremalne warunki sprawiają, że przebywanie w saunie dłużej niż kwadrans może wywoływać duży dyskomfort i doprowadzić do przegrzania. Z tej przyczyny wiele osób woli korzystać z sauny rzymskiej (parowej), chcąc zażyć relaksu, zamiast hartować organizm.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Pocenie się / istock

Sauna fińska – właściwości

Korzystanie z sauny fińskiej jest szczególnie popularne w krajach skandynawskich. Jak wynika ze statystyk – aż 90 proc. tamtejszych domów jest w nie wyposażonych.

Surowy północny klimat sprzyja rozwojowi infekcji, a niedostatki dni słonecznych zwiększają ryzyko wystąpienia depresji. Nic więc dziwnego, że mieszkańcy państw północnej Europy korzystają z sauny regularnie – dwa do trzech razy w tygodniu, by poprawić samopoczucie i zwiększyć odporność organizmu.

Co daje sauna fińska? Jest to zdrowy i bezpieczny sposób na:

  • przyspieszenie krążenia krwi w żyłach i tętnicach,
  • przyspieszenie rytmu bicia serca,
  • zwiększenie ciśnienia śródczaszkowego i tym samym pobudzenie mózgu do pracy,
  • zwiększenie wydajności pracy organów wewnętrznych,
  • ukrwienie kończyn,
  • przyspieszenie metabolizmu,
  • zwiększenie potliwości (ok. 0,6-1,0 kg/godz.), sprzyjającej usuwaniu toksyn nagromadzonych w tkankach organizmu,
  • usprawnienie procesu trawienia,
  • łagodzenie napięć (mięśniowych i nerwowych),
  • poprawę samopoczucia w wyniku zwiększonego wydzielania ß-endorfin,
  • odblokowanie gruczołów łojowych,
  • normalizację wydzielania sebum,
  • zwiększenie elastyczności tkanki włóknistej torebek i więzadeł stawowych.

Jak korzystać z sauny fińskiej – najważniejsze zasady

Nie tylko Skandynawowie dostrzegają korzyści z takiej formy hartowania organizmu. Coraz częściej właściciele działek w pozostałych krajach Europy decydują się na budowę sauny fińskiej domowej lub sauny fińskiej ogrodowej, by móc korzystać z niej o dowolnej porze dnia i nocy w warunkach zapewniających komfort i intymność.

Sauna fińska znana jest z panujących wewnątrz ekstremalnych warunków – temperatura  w saunie wynosi od 70 do 100 st. Celsjusza, a wilgotność zaledwie 10-20 proc. (z tego względu bywa nazywana również suchą). To jaka temperatura w saunie panuje, zależne jest od indywidualnie dobranych ustawień. Wilgotność można natomiast zwiększyć, polewając co jakiś czas znajdujące się wewnątrz rozgrzane kamienie.

Sauna fińska – jak korzystać?

Jak korzystać z sauny, aby zabiegi przyniosły możliwie jak najwięcej korzyści organizmowi i psychice? Przede wszystkim należy przed wejściem do środka obmyć ciało ciepłą wodą. Nie należy się owijać ręcznikiem ani wkładać stroju kąpielowego, ponieważ może to zaburzać prawidłową wymianę ciepła. Warto również pamiętać o zdjęciu biżuterii, która po rozgrzaniu może poparzyć skórę.

Wewnątrz łaźni fińskiej znajdują się drewniane ławki, na których można usiąść lub położyć się, by w ciszy zażywać relaksu.

Na całą sesję składają się naprzemienne ogrzewanie organizmu i jego schładzanie – cykl ten powtarza się od dwóch do trzech razy. Obmywając ciało zimną wodą, należy pamiętać, by robić to stopniowo, przechodząc od kończyn, przez kark i tułów, kończąc na twarzy.

Schłodzenie ciała po zakończeniu wizyty w saunie jest niezwykle ważne. Ciało poddawane wpływowi temperatury ok. 100 st. Celsjusza podwyższa swoją ciepłotę do 38-39 st. Celsjusza. Skóra natomiast rozgrzewa się do ok. 40 st. Celsjusza. Jeśli wartości te nie zostaną obniżone, mogą się utrzymywać nawet przez czas półtorej godziny.

Fińska sauna – ile razy w tygodniu można z niej korzystać?

Jak często można korzystać z sauny? Podobnie jak robią to Finowie, zaleca się dwie do trzech sesji w ciągu tygodnia. Nie powinny one trwać również dłużej niż 15 minut. Regularne sesje pozwolą bardzo szybko zauważyć pozytywne zmiany samopoczucia i stanu zdrowia.

Sauna fińska – wskazania do korzystania

Korzystanie z sauny fińskiej zalecane jest przede wszystkim osobom:

  • borykającym się z anemią,
  • chorującym na astmę,
  • cierpiącym na choroby układu krążenia,
  • chorującym na reumatoidalne zapalenie stawów,
  • z bólami mięśniowymi,
  • ze spadkami ciśnienia tętniczego,
  • z nadwagą,
  • cierpiącym na depresję,
  • ze skórą skłonną do przetłuszczania i powstawania wyprysków,
  • cierpiącym na łuszczycę,
  • przed zabiegami nawilżającymi skórę twarzy.

Sauna fińska – przeciwwskazania

Naturalną reakcją organizmu na kilkuminutowy pobyt w saunie fińskiej jest obniżenie ciśnienia rozkurczowego, podwyższenie skurczowego i utrzymanie na stałym poziomie średniego. Taka hemodynamika sprawia, że nie jest to forma hartowania organizmu odpowiedni dla każdego. Wśród przeciwwskazań należy wymienić:

  • menstruację,
  • ciążę,
  • zaburzenia hormonalne (w tym choroby tarczycy),
  • choroby oczu,
  • choroby psychiczne,
  • epilepsję,
  • klaustrofobię,
  • wysokie ciśnienie krwi towarzyszące stresowi lub tuż po intensywnym wysiłku fizycznym.

Z sauny fińskiej nie powinny również korzystać dzieci (szczególnie w okresie niemowlęcym), ze względu na wciąż jeszcze nie w pełni sprawną termoregulację. Kilkuminutowy pobyt we wnętrzu z ekstremalnie wysokimi temperaturami może doprowadzić do przegrzania, którego groźną dla zdrowia i życia konsekwencją jest udar cieplny.

 

Bibliografia:

  1. J. Pawłowski, K. M. Pawłowska, R. Bochyński, „Sauna i jej znaczenie w treningu zdrowotnym człowieka” [w:] Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 2015, Tom 21, Nr 3.
  2. P. Zalewski, M. Zawadka, J. J. Klawe, M. Tafil-Klawe, J. Pawlak, A. Bitner, „Sauna sucha (fińska) w medycynie i kosmetyce – zastosowanie i wpływ na organizm” [w:] Kosmetologia Estetyczna 2/2012/vol. 1.
  3. M. Chorąży, K. Kwaśny, „Wpływ sauny jako odnowy biologicznej na zachowanie się tętna i ciśnienia krwi u ludzi o różnym stopniu wytrenowania” [w:] Zeszyty Metodyczno-Naukowe AWF w Katowicach 2005 (19).
  4. L. Piejko, „Sauna i jej dobroczynny wpływ na skórę” [w:] Akademia Paznokcia [2] 2016.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Sauna do twarzy – efekty i domowe sposoby. Jak zrobić parówkę w domu?

Ruska bania

Ruska bania – czym jest, jak zbudować, zalety korzystania

Sauna parowa – działanie, właściwości i wpływ na zdrowie

Hesperydyna – wykorzystanie w lecznictwie i kosmetyce

Hammam – co to za rytuał, etapy, korzyści z zabiegu

Sauna – zalety. Co daje sauna, na co pomaga? Działanie sauny

Jak się opalić szybko i bezpiecznie? Przygotowanie skóry do opalania

Mezoterapia skóry głowy – wskazania i efekty. Leczy czy pielęgnuje?

Elastyna jako składnik kosmetyków – jak stosować, efekty

TEWL – co to jest? Objawy, przyczyny, zapobieganie, test

Kwas szikimowy – działanie, zastosowanie, przeciwwskazania. Czy jest bezpieczny dla suchej skóry?

Kwas glikolowy – co to jest? Właściwości i działanie. Jak stosować peeling z kwasem glikolowym?

Ektoina – do nosa, oczu i inhalacji. Czy krople z ektoiną pomagają na zapalenie spojówek?

Grzybica skóry – jak wygląda, czy jest zaraźliwa i jak leczyć zmiany skórne?

Wysięk z rany. Co o gojeniu rany mówi kolor wysięku? Co przyspiesza gojenie ran?

Kręgosłup na urlopie

Jak zadbać o kręgosłup na urlopie? Poznaj wskazówki od fizjoterapeuty

Budowa paznokcia – o czym świadczą pofałdowania, wgłębienia i zaciemnienia

Trehaloza w kosmetykach i lekach. Co to jest? Jak działa?

Urlop? Tak, ale nie od pielęgnacji włosów!

Manicure kombinowany – jak malować „pod skórki”? Praktyczne rady

Krem do depilacji jako sposób na usunięcie niechcianego owłosienia

Witamina E na twarz – jak działa witamina młodości i jak poznać, że mamy jej za mało?

Picie drożdży – efekty, zalecenia i przeciwwskazania. Jak zrobić zdrowy napój z drożdży?

Retinol na twarz – właściwości, efekty, zasady aplikacji. Czy bakuchiol może uczulać?

Najpopularniejsze

Paznokcie

Zmiany na paznokciach. O jakich chorobach świadczą?

Kriolipoliza – efekty, cena, przeciwwskazania, czy warto

Gencjana - na ospę, na włosy, na afty. Jakie są zalety i wady gencjany?

Gencjana – na ospę, na włosy, na afty. Jakie są zalety i wady gencjany?

Powikłania po botoksie / unsplash

Powikłania po botoksie? Zdarzają się. Dr Marta Roth wyjaśnia

Gorąca kąpiel – za i przeciw. Komu nie służy kąpiel w gorącej wodzie?

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu. Dlaczego waga nie zawsze jest miarodajna?

Dlaczego włosy śmierdzą? Wyjaśnia Ekspert Kosmetyczny

Skąd bierze się brzydki zapach włosów? Wyjaśnia Ekspert Kosmetyczny

„Czy zaklejanie znamion plastrem lub punktowe stosowanie kremów z filtrem UV jest rozsądne?” – pytają lekarki prowadzące bloga Dermatolook

Anna Lewandowska i jej metamorfoza. Lekarz medycyny estetycznej ocenia, co trenerka zmieniła w swoim wyglądzie

Po co mężczyźnie sutki?

Pestka awokado – 8 sposobów, jak możesz ją wykorzystać

Jaki rodzaj masażu wybrać?

Masaż – rodzaje, wskazania i przeciwwskazania. Jak zrobić masaż?

stopy kobiety

Opuchnięte stopy latem. Czy ciebie również to dotyczy? Podolog wyjaśnia, co może ci dolegać

Kobieta z tuatuażami i kolczykami

Przekłuwanie uszu pistoletem. Nie rób sobie tego ani swojemu dziecku! Piercerka tłumaczy, dlaczego to jest zły pomysł

Lipodemia — sprawdź, czym jest choroba grubych nóg, jakie ma objawy i jak się ją leczy

Lipodemia – co to jest, przyczyny, objawy i leczenie

Dermatolog o wypryskach w okolicach bikini. Kiedy powinna się zapalić czerwona lampka?

×