Przejdź do treści

Sauna fińska – właściwości, jak korzystać, przeciwwskazania

Sauna fińska – właściwości, jak korzystać, przeciwwskazania Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Choroby paznokci – rodzaje, objawy i leczenie
Olejek z opuncji – właściwości i zastosowanie w kosmetyce
Maseczka z kurkumy – właściwości, efekty, przepisy
Kolczyk w pępku – rodzaje, pielęgnacja rany, gojenie
Dlaczego podczas mycia wypada najwięcej włosów? Wyjaśnia Ekspert Kosmetyczny
Dlaczego podczas mycia wypada najwięcej włosów? Wyjaśnia Ekspert Kosmetyczny

Dobroczynny wpływ poddawania organizmu naprzemiennemu oddziaływaniu wysokich i niskich temperatur znany jest od ponad dwóch tysięcy lat. Popularyzacja tej metody hartowania w XX wieku to zasługa fińskich saun. Jak korzystać z suchej łaźni? Jakie są korzyści tych zabiegów? Czy dla każdego są one bezpieczne?

Co to jest sauna fińska?

Sauna fińska to jeden z wielu rodzajów łaźni parowych, która wyróżnia się najwyższymi temperaturami – od 70 do 100 st. Celsjusza.

Pierwsze sauny powstawały już w drugim tysiącleciu przed naszą erą na terenie Azji. To jednak Finowie nadali im postać, jaką znamy obecnie i która zyskała popularność w Polsce dopiero w XX w.

Saunę fińską nazywaną również sauną suchą lub łaźnią fińską charakteryzuje najwyższa (wśród pomieszczeń tego typu) temperatura wewnątrz (do ok. 100 st. Celsjusza) i bardzo niska wilgotność powietrza (do ok. 20 proc.). Te ekstremalne warunki sprawiają, że przebywanie w saunie dłużej niż kwadrans może wywoływać duży dyskomfort i doprowadzić do przegrzania. Z tej przyczyny wiele osób woli korzystać z sauny rzymskiej (parowej), chcąc zażyć relaksu, zamiast hartować organizm.

Pocenie się / istock

Sauna fińska – właściwości

Korzystanie z sauny fińskiej jest szczególnie popularne w krajach skandynawskich. Jak wynika ze statystyk – aż 90 proc. tamtejszych domów jest w nie wyposażonych.

Surowy północny klimat sprzyja rozwojowi infekcji, a niedostatki dni słonecznych zwiększają ryzyko wystąpienia depresji. Nic więc dziwnego, że mieszkańcy państw północnej Europy korzystają z sauny regularnie – dwa do trzech razy w tygodniu, by poprawić samopoczucie i zwiększyć odporność organizmu.

Co daje sauna fińska? Jest to zdrowy i bezpieczny sposób na:

  • przyspieszenie krążenia krwi w żyłach i tętnicach,
  • przyspieszenie rytmu bicia serca,
  • zwiększenie ciśnienia śródczaszkowego i tym samym pobudzenie mózgu do pracy,
  • zwiększenie wydajności pracy organów wewnętrznych,
  • ukrwienie kończyn,
  • przyspieszenie metabolizmu,
  • zwiększenie potliwości (ok. 0,6-1,0 kg/godz.), sprzyjającej usuwaniu toksyn nagromadzonych w tkankach organizmu,
  • usprawnienie procesu trawienia,
  • łagodzenie napięć (mięśniowych i nerwowych),
  • poprawę samopoczucia w wyniku zwiększonego wydzielania ß-endorfin,
  • odblokowanie gruczołów łojowych,
  • normalizację wydzielania sebum,
  • zwiększenie elastyczności tkanki włóknistej torebek i więzadeł stawowych.

Jak korzystać z sauny fińskiej – najważniejsze zasady

Nie tylko Skandynawowie dostrzegają korzyści z takiej formy hartowania organizmu. Coraz częściej właściciele działek w pozostałych krajach Europy decydują się na budowę sauny fińskiej domowej lub sauny fińskiej ogrodowej, by móc korzystać z niej o dowolnej porze dnia i nocy w warunkach zapewniających komfort i intymność.

Sauna fińska znana jest z panujących wewnątrz ekstremalnych warunków – temperatura  w saunie wynosi od 70 do 100 st. Celsjusza, a wilgotność zaledwie 10-20 proc. (z tego względu bywa nazywana również suchą). To jaka temperatura w saunie panuje, zależne jest od indywidualnie dobranych ustawień. Wilgotność można natomiast zwiększyć, polewając co jakiś czas znajdujące się wewnątrz rozgrzane kamienie.

Sauna fińska – jak korzystać?

Jak korzystać z sauny, aby zabiegi przyniosły możliwie jak najwięcej korzyści organizmowi i psychice? Przede wszystkim należy przed wejściem do środka obmyć ciało ciepłą wodą. Nie należy się owijać ręcznikiem ani wkładać stroju kąpielowego, ponieważ może to zaburzać prawidłową wymianę ciepła. Warto również pamiętać o zdjęciu biżuterii, która po rozgrzaniu może poparzyć skórę.

Wewnątrz łaźni fińskiej znajdują się drewniane ławki, na których można usiąść lub położyć się, by w ciszy zażywać relaksu.

Na całą sesję składają się naprzemienne ogrzewanie organizmu i jego schładzanie – cykl ten powtarza się od dwóch do trzech razy. Obmywając ciało zimną wodą, należy pamiętać, by robić to stopniowo, przechodząc od kończyn, przez kark i tułów, kończąc na twarzy.

Schłodzenie ciała po zakończeniu wizyty w saunie jest niezwykle ważne. Ciało poddawane wpływowi temperatury ok. 100 st. Celsjusza podwyższa swoją ciepłotę do 38-39 st. Celsjusza. Skóra natomiast rozgrzewa się do ok. 40 st. Celsjusza. Jeśli wartości te nie zostaną obniżone, mogą się utrzymywać nawet przez czas półtorej godziny.

Fińska sauna – ile razy w tygodniu można z niej korzystać?

Jak często można korzystać z sauny? Podobnie jak robią to Finowie, zaleca się dwie do trzech sesji w ciągu tygodnia. Nie powinny one trwać również dłużej niż 15 minut. Regularne sesje pozwolą bardzo szybko zauważyć pozytywne zmiany samopoczucia i stanu zdrowia.

Sauna fińska – wskazania do korzystania

Korzystanie z sauny fińskiej zalecane jest przede wszystkim osobom:

  • borykającym się z anemią,
  • chorującym na astmę,
  • cierpiącym na choroby układu krążenia,
  • chorującym na reumatoidalne zapalenie stawów,
  • z bólami mięśniowymi,
  • ze spadkami ciśnienia tętniczego,
  • z nadwagą,
  • cierpiącym na depresję,
  • ze skórą skłonną do przetłuszczania i powstawania wyprysków,
  • cierpiącym na łuszczycę,
  • przed zabiegami nawilżającymi skórę twarzy.

Sauna fińska – przeciwwskazania

Naturalną reakcją organizmu na kilkuminutowy pobyt w saunie fińskiej jest obniżenie ciśnienia rozkurczowego, podwyższenie skurczowego i utrzymanie na stałym poziomie średniego. Taka hemodynamika sprawia, że nie jest to forma hartowania organizmu odpowiedni dla każdego. Wśród przeciwwskazań należy wymienić:

  • menstruację,
  • ciążę,
  • zaburzenia hormonalne (w tym choroby tarczycy),
  • choroby oczu,
  • choroby psychiczne,
  • epilepsję,
  • klaustrofobię,
  • wysokie ciśnienie krwi towarzyszące stresowi lub tuż po intensywnym wysiłku fizycznym.

Z sauny fińskiej nie powinny również korzystać dzieci (szczególnie w okresie niemowlęcym), ze względu na wciąż jeszcze nie w pełni sprawną termoregulację. Kilkuminutowy pobyt we wnętrzu z ekstremalnie wysokimi temperaturami może doprowadzić do przegrzania, którego groźną dla zdrowia i życia konsekwencją jest udar cieplny.

 

Bibliografia:

  1. J. Pawłowski, K. M. Pawłowska, R. Bochyński, „Sauna i jej znaczenie w treningu zdrowotnym człowieka” [w:] Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 2015, Tom 21, Nr 3.
  2. P. Zalewski, M. Zawadka, J. J. Klawe, M. Tafil-Klawe, J. Pawlak, A. Bitner, „Sauna sucha (fińska) w medycynie i kosmetyce – zastosowanie i wpływ na organizm” [w:] Kosmetologia Estetyczna 2/2012/vol. 1.
  3. M. Chorąży, K. Kwaśny, „Wpływ sauny jako odnowy biologicznej na zachowanie się tętna i ciśnienia krwi u ludzi o różnym stopniu wytrenowania” [w:] Zeszyty Metodyczno-Naukowe AWF w Katowicach 2005 (19).
  4. L. Piejko, „Sauna i jej dobroczynny wpływ na skórę” [w:] Akademia Paznokcia [2] 2016.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Hesperydyna – wykorzystanie w lecznictwie i kosmetyce

Hammam – co to za rytuał, etapy, korzyści z zabiegu

Sauna – zalety. Co daje sauna, na co pomaga? Działanie sauny

Mydło siarkowe – właściwości, zastosowanie i cena

Olejek kamforowy – właściwości, stosowanie, cena

Zabiegi na twarz – jakie wybrać? Cztery najpopularniejsze

Hula-hop – efekty, ćwiczenia, czy jest dla każdego?

Co widzimy w lustrze? Porównujemy, jak oceniają siebie kobiety i mężczyźni

Kate Winslet nie zgodziła się na usunięcie z serialu scen, na których widać jej "wystający brzuch"

Kate Winslet nie zgodziła się na usunięcie z serialu scen, na których widać jej „wystający brzuch”. Reżyser chciał przedstawić ją w „bardziej korzystnym świetle”

Nafta kosmetyczna – właściwości, zastosowanie, opinie

Agnieszka Pocztarska

Przepis na slow beauty Agnieszki Pocztarskiej. Zdrowy egoizm bardzo wskazany! [WIDEO]

Olejowanie włosów to wcale nie jest czarna magia! Agnieszka Pocztarska wyjaśnia podstawy tej pielęgnacji

Olejowanie włosów to nie jest czarna magia! Agnieszka Pocztarska wyjaśnia podstawy tego rodzaju pielęgnacji

Rozszerzone pory – przyczyny, metody zwalczania

Olejek pichtowy – pochodzenie, właściwości i zastosowanie

Tężnia solankowa – właściwości, wskazania, zastosowanie

Kobieta stoi przed lustrem w łazience

Czy skóra może uzależnić się od kosmetyków? Wyjaśniają ekspertki z „Czytamy etykiety”

Kurze łapki – czy botoks pozwala ich się pozbyć?

Pas neoprenowy – co to jest, działanie, jaki wybrać, opinie

Infuzja tlenowa – na czym polega, efekty, przeciwwskazania

Kolczyk w języku – rodzaje piercingu, gojenie, powikłania

Trwała ondulacja – na czym polega, metody, przeciwwskazania

Olejek migdałowy – skład, właściwości, zastosowanie

Łuk kupidyna – czym jest, jak go podkreślić i co oznacza?

Puder ryżowy – co to jest, kiedy i jak go stosować

Najpopularniejsze

Paznokcie

Zmiany na paznokciach. O jakich chorobach świadczą?

Gorąca kąpiel – za i przeciw. Komu nie służy kąpiel w gorącej wodzie?

Dermatolog o wypryskach w okolicach bikini. Kiedy powinna się zapalić czerwona lampka?

Kriolipoliza – efekty, cena, przeciwwskazania, czy warto

Dlaczego włosy śmierdzą? Wyjaśnia Ekspert Kosmetyczny

Skąd bierze się brzydki zapach włosów? Wyjaśnia Ekspert Kosmetyczny

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu. Dlaczego waga nie zawsze jest miarodajna?

Po co mężczyźnie sutki?

Spuchnięte dłonie - przyczyny

Spuchnięte dłonie, czerwone ręce. Dlaczego puchną dłonie?

Powikłania po botoksie / unsplash

Powikłania po botoksie? Zdarzają się. Dr Marta Roth wyjaśnia

Pestka awokado – 8 sposobów, jak możesz ją wykorzystać

Lipodemia — sprawdź, czym jest choroba grubych nóg, jakie ma objawy i jak się ją leczy

Lipodemia – co to jest, przyczyny, objawy i leczenie

zielone paznokcie

Zielone paznokcie – czego mogą być objawem?

Jaki rodzaj masażu wybrać?

Ochota na masaż? Sprawdź jaki rodzaj masażu wybrać

Swędzi cię głowa, masz łupież lub wiecznie tłuste włosy? W HelloNoShame o „wstydliwych” przypadłościach związanych z włosami rozmawiamy z trycholog Magdaleną Kanią

„Ćwiczmy mięśnie dna miednicy! Zmniejszymy dolegliwości nietrzymania moczu oraz poprawimy jakość naszego życia seksualnego”

Sok z ziemniaka - jego właściwości i zastosowanie

Sok z ziemniaka – jego właściwości i zastosowanie