Przejdź do treści

Sauna fińska – właściwości, jak korzystać, przeciwwskazania

Sauna fińska – właściwości, jak korzystać, przeciwwskazania Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Dobroczynny wpływ poddawania organizmu naprzemiennemu oddziaływaniu wysokich i niskich temperatur znany jest od ponad dwóch tysięcy lat. Popularyzacja tej metody hartowania w XX wieku to zasługa fińskich saun. Jak korzystać z suchej łaźni? Jakie są korzyści tych zabiegów? Czy dla każdego są one bezpieczne?

Co to jest sauna fińska?

Sauna fińska to jeden z wielu rodzajów łaźni parowych, która wyróżnia się najwyższymi temperaturami – od 70 do 100 st. Celsjusza.

Pierwsze sauny powstawały już w drugim tysiącleciu przed naszą erą na terenie Azji. To jednak Finowie nadali im postać, jaką znamy obecnie i która zyskała popularność w Polsce dopiero w XX w.

Saunę fińską nazywaną również sauną suchą lub łaźnią fińską charakteryzuje najwyższa (wśród pomieszczeń tego typu) temperatura wewnątrz (do ok. 100 st. Celsjusza) i bardzo niska wilgotność powietrza (do ok. 20 proc.). Te ekstremalne warunki sprawiają, że przebywanie w saunie dłużej niż kwadrans może wywoływać duży dyskomfort i doprowadzić do przegrzania. Z tej przyczyny wiele osób woli korzystać z sauny rzymskiej (parowej), chcąc zażyć relaksu, zamiast hartować organizm.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Zdrowie intymne i seks, Odporność, Good Aging, Energia, Beauty
Wimin Zestaw z SOS PMS, 30 saszetek
139,00 zł
Beauty
Miya Cosmetics My Wonder Balm I'm Coco Nuts, intensywnie nawilżający krem do twarzy z olejkiem kokosowym, 75ml
29,90 zł
Good Aging, Beauty
WIMIN Zdrowy blask, 30 kaps.
59,00 zł
Beauty
Yope Naturalny balsam do rąk, Mineralny, 300ml
25,00 zł
NOWOŚĆ
Beauty, Psorisel
Psorisel - Zestaw do pielęgnacji skóry głowy z łuszczycą: szampon, płyn i emulsja
249,00 zł
Pocenie się / istock

Sauna fińska – właściwości

Korzystanie z sauny fińskiej jest szczególnie popularne w krajach skandynawskich. Jak wynika ze statystyk – aż 90 proc. tamtejszych domów jest w nie wyposażonych.

Surowy północny klimat sprzyja rozwojowi infekcji, a niedostatki dni słonecznych zwiększają ryzyko wystąpienia depresji. Nic więc dziwnego, że mieszkańcy państw północnej Europy korzystają z sauny regularnie – dwa do trzech razy w tygodniu, by poprawić samopoczucie i zwiększyć odporność organizmu.

Co daje sauna fińska? Jest to zdrowy i bezpieczny sposób na:

  • przyspieszenie krążenia krwi w żyłach i tętnicach,
  • przyspieszenie rytmu bicia serca,
  • zwiększenie ciśnienia śródczaszkowego i tym samym pobudzenie mózgu do pracy,
  • zwiększenie wydajności pracy organów wewnętrznych,
  • ukrwienie kończyn,
  • przyspieszenie metabolizmu,
  • zwiększenie potliwości (ok. 0,6-1,0 kg/godz.), sprzyjającej usuwaniu toksyn nagromadzonych w tkankach organizmu,
  • usprawnienie procesu trawienia,
  • łagodzenie napięć (mięśniowych i nerwowych),
  • poprawę samopoczucia w wyniku zwiększonego wydzielania ß-endorfin,
  • odblokowanie gruczołów łojowych,
  • normalizację wydzielania sebum,
  • zwiększenie elastyczności tkanki włóknistej torebek i więzadeł stawowych.

Jak korzystać z sauny fińskiej – najważniejsze zasady

Nie tylko Skandynawowie dostrzegają korzyści z takiej formy hartowania organizmu. Coraz częściej właściciele działek w pozostałych krajach Europy decydują się na budowę sauny fińskiej domowej lub sauny fińskiej ogrodowej, by móc korzystać z niej o dowolnej porze dnia i nocy w warunkach zapewniających komfort i intymność.

Sauna fińska znana jest z panujących wewnątrz ekstremalnych warunków – temperatura  w saunie wynosi od 70 do 100 st. Celsjusza, a wilgotność zaledwie 10-20 proc. (z tego względu bywa nazywana również suchą). To jaka temperatura w saunie panuje, zależne jest od indywidualnie dobranych ustawień. Wilgotność można natomiast zwiększyć, polewając co jakiś czas znajdujące się wewnątrz rozgrzane kamienie.

Sauna fińska – jak korzystać?

Jak korzystać z sauny, aby zabiegi przyniosły możliwie jak najwięcej korzyści organizmowi i psychice? Przede wszystkim należy przed wejściem do środka obmyć ciało ciepłą wodą. Nie należy się owijać ręcznikiem ani wkładać stroju kąpielowego, ponieważ może to zaburzać prawidłową wymianę ciepła. Warto również pamiętać o zdjęciu biżuterii, która po rozgrzaniu może poparzyć skórę.

Wewnątrz łaźni fińskiej znajdują się drewniane ławki, na których można usiąść lub położyć się, by w ciszy zażywać relaksu.

Na całą sesję składają się naprzemienne ogrzewanie organizmu i jego schładzanie – cykl ten powtarza się od dwóch do trzech razy. Obmywając ciało zimną wodą, należy pamiętać, by robić to stopniowo, przechodząc od kończyn, przez kark i tułów, kończąc na twarzy.

Schłodzenie ciała po zakończeniu wizyty w saunie jest niezwykle ważne. Ciało poddawane wpływowi temperatury ok. 100 st. Celsjusza podwyższa swoją ciepłotę do 38-39 st. Celsjusza. Skóra natomiast rozgrzewa się do ok. 40 st. Celsjusza. Jeśli wartości te nie zostaną obniżone, mogą się utrzymywać nawet przez czas półtorej godziny.

Fińska sauna – ile razy w tygodniu można z niej korzystać?

Jak często można korzystać z sauny? Podobnie jak robią to Finowie, zaleca się dwie do trzech sesji w ciągu tygodnia. Nie powinny one trwać również dłużej niż 15 minut. Regularne sesje pozwolą bardzo szybko zauważyć pozytywne zmiany samopoczucia i stanu zdrowia.

Sauna fińska – wskazania do korzystania

Korzystanie z sauny fińskiej zalecane jest przede wszystkim osobom:

  • borykającym się z anemią,
  • chorującym na astmę,
  • cierpiącym na choroby układu krążenia,
  • chorującym na reumatoidalne zapalenie stawów,
  • z bólami mięśniowymi,
  • ze spadkami ciśnienia tętniczego,
  • z nadwagą,
  • cierpiącym na depresję,
  • ze skórą skłonną do przetłuszczania i powstawania wyprysków,
  • cierpiącym na łuszczycę,
  • przed zabiegami nawilżającymi skórę twarzy.

Sauna fińska – przeciwwskazania

Naturalną reakcją organizmu na kilkuminutowy pobyt w saunie fińskiej jest obniżenie ciśnienia rozkurczowego, podwyższenie skurczowego i utrzymanie na stałym poziomie średniego. Taka hemodynamika sprawia, że nie jest to forma hartowania organizmu odpowiedni dla każdego. Wśród przeciwwskazań należy wymienić:

  • menstruację,
  • ciążę,
  • zaburzenia hormonalne (w tym choroby tarczycy),
  • choroby oczu,
  • choroby psychiczne,
  • epilepsję,
  • klaustrofobię,
  • wysokie ciśnienie krwi towarzyszące stresowi lub tuż po intensywnym wysiłku fizycznym.

Z sauny fińskiej nie powinny również korzystać dzieci (szczególnie w okresie niemowlęcym), ze względu na wciąż jeszcze nie w pełni sprawną termoregulację. Kilkuminutowy pobyt we wnętrzu z ekstremalnie wysokimi temperaturami może doprowadzić do przegrzania, którego groźną dla zdrowia i życia konsekwencją jest udar cieplny.

 

Bibliografia:

  1. J. Pawłowski, K. M. Pawłowska, R. Bochyński, „Sauna i jej znaczenie w treningu zdrowotnym człowieka” [w:] Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 2015, Tom 21, Nr 3.
  2. P. Zalewski, M. Zawadka, J. J. Klawe, M. Tafil-Klawe, J. Pawlak, A. Bitner, „Sauna sucha (fińska) w medycynie i kosmetyce – zastosowanie i wpływ na organizm” [w:] Kosmetologia Estetyczna 2/2012/vol. 1.
  3. M. Chorąży, K. Kwaśny, „Wpływ sauny jako odnowy biologicznej na zachowanie się tętna i ciśnienia krwi u ludzi o różnym stopniu wytrenowania” [w:] Zeszyty Metodyczno-Naukowe AWF w Katowicach 2005 (19).
  4. L. Piejko, „Sauna i jej dobroczynny wpływ na skórę” [w:] Akademia Paznokcia [2] 2016.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Sauna do twarzy – efekty i domowe sposoby. Jak zrobić parówkę w domu?

Ruska bania

Ruska bania – czym jest, jak zbudować, zalety korzystania

Sauna parowa – działanie, właściwości i wpływ na zdrowie

Hesperydyna – wykorzystanie w lecznictwie i kosmetyce

Hammam – co to za rytuał, etapy, korzyści z zabiegu

Sauna – zalety. Co daje sauna, na co pomaga? Działanie sauny

Bisabolol – dlaczego warto włączyć go do codziennej pielęgnacji?

Rozstępy na plecach – przyczyny, leczenie, zapobieganie. Domowe sposoby

Moczenie nóg w soli – jakie są tego korzyści? Jaka sól po przemarznięciu a jak do oczyszczania?

Idzie zima. Powinnyśmy zapuścić włosy łonowe? Odpowiada Aga Szuścik, edukatorka ginekologiczna

Idzie zima. Powinnyśmy zapuścić włosy łonowe? Odpowiada Aga Szuścik, edukatorka ginekologiczna

Nie tylko do leczenia. Właściwości i działanie adenozyny na skórę i włosy

Kobieta ćwiczy

Joga wydaje ci się nudna? Sprawdź zatem, co może dać ci Ashtanga

Rude włosy – komu będą pasować i jak o nie dbać, by były ozdobą?

Rzęsy – jak je malować i jak o nie dbać, by skutecznie chroniły nasze oczy

Jesienne Ekocuda przybywają do Gdańska! Zbliża się kolejna edycja Targów Kosmetyków Naturalnych / istock

Jesienne Ekocuda przybywają do Gdańska! Zbliża się kolejna edycja Targów Kosmetyków Naturalnych

W tężni solankowej zadbasz o swoje zdrowie? Poznaj jej niezwykłe właściwości i zastosowanie

Taping twarzy -wskazania, przebieg zabiegu, efekty. Wykonanie w domu i w gabinecie kosmetycznym

Jesienne Ekocuda przybywają do Warszawy w zupełnie nowej odsłonie! Zbliża się rozszerzona edycja Targów Kosmetyków Naturalnych / istock

Jesienne Ekocuda przybywają do Warszawy w zupełnie nowej odsłonie! Zbliża się rozszerzona edycja Targów Kosmetyków Naturalnych

Shannyn Pierce / fot. Instagram @shanpierce

Osiwiała w wieku 16 lat. Teraz mówi, że rezygnacja z nieustannego farbowania to najlepsza decyzja w jej życiu

dziewczyna z kręconymi włosami

Co musi się znaleźć w szamponie na porost włosów, żeby działał?

Cienkie włosy – jak je pielęgnować? Co zrobisz z nimi w domu a co w gabinecie kosmetycznym

Kolczyk w nosie – ile kosztuje? Czy boli? Jak długo się goi?

trening funkcjonalny

Trening funkcjonalny. Wystarczy 5 naprawdę prostych ćwiczeń, które pobudzą całe ciało

Ręce posypane kwiatami

Uczulenie na manicure hybrydowy. Jak wygląda i co zrobić, kiedy się pojawi?

×