Przejdź do treści

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu. Dlaczego waga nie zawsze jest miarodajna?

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu. Dlaczego waga nie zawsze jest miarodajna? Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim

Znacie ten obrazek? Dwie wagi – na jednej duży kawałek niezbyt estetycznej masy tłuszczowej, na drugiej znacznie mniejszy kawałek mięsa. Różnią się objętością, choć ich waga jest podobna. Czemu tak jest i dlaczego odchudzając się, powinniśmy myśleć nie tylko o utracie kilogramów?

Piękna sylwetka: utrata kilogramów to nie wszystko

Jak to? – zapyta 99 proc. odchudzających się. Z prostej przyczyny. Bo na kilogramy nie składa się jedynie tkanka tłuszczowa. Należy pamiętać o masie ciała i skupić się na redukcji tkanki tłuszczowej. Gdyby chodziło wyłącznie o utratę kilogramów, mogłabym podać wam na tacy sposób, dzięki któremu w kilka dni zgubicie 5-7 kilogramów. Niech nie świecą wam się oczy! W takim okresie nie ma szans na spalenie 7 kilogramów tłuszczu.

Wykorzystując naturalne środki moczopędne oraz inne triki powodujące odwodnienie organizmu, możemy jednak stracić wodę, która waży sporo. Niektórzy sportowcy robią to przed zawodami. Co wam jednak z tego przyjdzie, skoro uzupełnienie wody jest tylko kwestią czasu? Samo zmniejszenie masy ciała jest dość prostym zadaniem (o ile ktoś robi to jak trzeba). Prawdziwym wyzwaniem staje się zredukowanie tłuszczu i utrzymanie efektów bez jednoczesnej utraty mięśni. Wiele „cudownych” diet nie zakłada jednak, że to ważne. Obiecują wam, że w tydzień stracicie 5 kg na diecie 1000 kcal? Zastanówcie się najpierw, ile stracicie w tym wody oraz drogocennej (że się tak wyrażę) tkanki mięśniowej.

Odchudzanie: waga może wahać się codziennie

3 kilogramy masy tłuszczowej jest objętościowo większa niż mięsień, który będzie ważył tyle samo. To dzięki temu dwie osoby o takiej samej wadze mogą wyglądać diametralnie różnie. Powiedzmy sobie szczerze – mięśnie prezentują się lepiej niż miękka i pofałdowana tkanka tłuszczowa. Tłuszcz maskuje linie ciała i załamania u zbiegu grup mięśniowych. Sprawia, że nasza rzeźba staje się po prostu niewidoczna.

Chcecie stracić tłuszcz i sprawić, że ciało zacznie wyglądać tak, jak trzeba? Odstawcie wagę łazienkową i postawcie na dietę, która uwzględni wasze prawdziwe zapotrzebowanie na węglowodany, tłuszcze i białka. Uzbrójcie się także w cierpliwość i dobry program treningowy.

Waga nie informuje was przecież o tym, jaki ciężar pochodzi z tłuszczów, a jaki z mięśni. Większość odchudzających się osób uznaje, że spadek masy ciała zawsze świadczy o sukcesie, a wzrost o niepowodzeniu. A co jeśli tracimy lub zyskujemy wyłącznie mięśnie (tak potrzebne, by nakręcać metabolizm, by wydatkować właściwie energię i dłużej być sprawnym i silnym)? Waga może wahać się codziennie, ponieważ będzie zależała od zawartości wody w organizmie. Łatwo w takiej sytuacji wysnuć błędne wnioski.

Postępy warto monitorować, sprawdzając beztłuszczową masę ciała i poziom tkanki tłuszczowej. Służą do tego specjalne urządzenia, które mniej lub bardziej dokładnie wskazują nam wyniki.

 

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Zdrowie intymne i seks, Odporność, Good Aging, Energia, Beauty
Wimin Zestaw z SOS PMS, 30 saszetek
139,00 zł
Zdrowie umysłu, Odporność, Good Aging, Energia, Beauty
Wimin Zestaw z głębokim skupieniem, 30 saszetek
139,00 zł
Beauty, Verdelab
Verdelab Odexim - Zestaw 4 produktów do skóry z nużycą - pielęgnacja skóry w ciągu całego dnia
289,99 zł
Beauty
Nacomi Argan Oil Eye Cream, arganowy krem pod oczy, 15ml
29,00 zł
Odporność, Beauty
Naturell Cynk Organiczny + C, 100 tabletek
12,99 zł

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Bieganie na czczo

Poranny trening na czczo – spalacz tłuszczu czy kiepski pomysł?

szczupła dziewczyna

Chudnięcie – ile można zdrowo chudnąć? Jem i chudnę – przyczyny

kobieta ćwiczy na siłowni

Co spala tłuszcz – ćwiczenia cardio czy trening siłowy?

Dieta przed urlopem, czyli jak stworzyć wymarzone beach body

Spalaj mądrzej i szybciej

Spalanie kalorii – rower, spacer, bieganie. Co jeść?

Głód – największy wróg redukujących wagę

Głód – największy wróg redukujących wagę. Jak mądrze się odchudzać?

Biały talerz, osoba trzyma w dłoniach widelec i nóż

Dlaczego nie chudnę? Jak się zmotywować do odchudzania

Przełam się

Nie daj się i przełam się! Co zrobić, kiedy nie widać efektów ćwiczeń i diety?

Twarz kobiety

Dieta dla skóry. Masz problemy z cerą? Przeczytaj, co powinnaś jeść

Chcesz mieć piękną i zdrową skórę? Oto produkty, które powinny lądować na twoim talerzu

Centymetr i waga

Jak dokonywać pomiarów ciała? Tłumaczy trenerka, Kasia Bigos

Chcesz mieć piękne włosy? Zmień dietę!

Zdrowy posiłek na stole

Odchudzanie a efekt jo-jo. O gubieniu kilogramów opowiada diabetolog prof. Leszek Czupryniak

Wystarczy, że stracisz 5 proc. masy ciała, a poprawisz stan swojego zdrowia. Zobacz, jakie korzyści płyną z odchudzania

Kobieta smarująca twarz kremem w łazience

Niedobór witamin widać na skórze. Dietetyk radzi, jak zadbać o odpowiednie odżywienie

Ćwicz z Kasią Bigos: Tabata

Ćwicz z Kasią Bigos: Tabata

Trik na spalanie tłuszczu z węglowodanami

Dieta redukcyjna – co potem?

Dieta odchudzająca – węglowodany vs. tłuszcze

Obsesja spalania tłuszczu

Obsesja spalania tłuszczu

Pozbądź się tkanki tłuszczowej raz na zawsze

Pozbądź się tkanki tłuszczowej raz na zawsze

Ładna buzia to kwestia... wagi?

Ładna buzia to kwestia… wagi?

Cellulit? Zmień dietę!

Cellulit? Zmień dietę!

Czy trenuję za słabo?

Czy trenuję za słabo?

×