Przejdź do treści

„Odpowiednio dobrane kosmetyki naturalne mogą być używane przez każdego. Najczęściej sięgają po nie osoby świadome” – mówi Zuzanna Mierzejewska, organizatorka targów Ekocuda

Zuzanna Mierzejewska / fot. archiwum prywatne
Podoba Ci
się ten artykuł?
Podoba Ci
się ten artykuł?

– Dostępność kosmetyków naturalnych i duża liczba polskich i zagranicznych marek sprawia, że konsument stał się bardzo wymagający, ma większą wiedzę, możliwości porównania i oczekiwania. Tak duża konkurencja jest przyczyną tego, że marki szukają wyjątkowych, często innowacyjnych rozwiązań. Dużo firm stawia na obecność składników aktywnych w swoich produktach – opowiada Zuzanna Mierzejewska, organizatorka targów kosmetyków naturalnych w Polsce Ekocuda, które redakcja Hello Zdrowie objęła matronatem.

 

Klaudia Kierzkowska: Od 2016 roku organizuje pani targi kosmetyków naturalnych w Polsce. Od czego wszystko się zaczęło? Kiedy zrodził się pomysł organizowania targów?

Zuzanna Mierzejewska: Pomysł narodził się wiele lat temu. Choć pracowałam w dużej agencji reklamowej, to czułam, że potrzebuję czegoś nowego, innego. W zasadzie od zawsze chciałam prowadzić własną firmę. Potrzebowałam nowego wyzwania. Pewnego dnia postanowiłam, że zmienię coś w swoim życiu i założę działalność. Zależało mi, aby dała ona możliwość rozwoju zawodowych kompetencji, a jednocześnie była zgodna z moimi wartościami. Już wtedy używałam kosmetyków naturalnych. Wiedziałam jednak, jak problematyczne jest ich kupno, poznanie i wcześniejsze przetestowanie. Uświadomiłam sobie, że nie ma takiego wydarzenia, które skupiałoby w jednym miejscu producentów kosmetyków naturalnych, i to właśnie okazało się kluczowe.

Jak zaczęła się pani przygoda z kosmetykami naturalnymi?

Moja przyjaciółka jako pierwsza zaczęła zwracać uwagę na składy kosmetyków i to ona wprowadziła mnie w świat kosmetyków naturalnych. Zaczęłam czytać, dowiadywać się i szukać marek, które posiadają w swojej ofercie naturalne produkty. Zamawiałam je przez internet. W tamtych czasach w żadnym sklepie ani drogerii stacjonarnej nie były dostępne naturalne produkty, co teraz wydaje się nie do pomyślenia.

Jakie kosmetyki naturalne znalazły się jako pierwsze w pani kosmetyczce?

Jako pierwsze pojawiły się zagraniczne marki z długą tradycją – były to szampony do włosów i kosmetyki do pielęgnacji ciała i twarzy. Używałam również kosmetyków kilku polskich marek. Wiele z nich stosuję nadal i bardzo je cenię za jakość.

Ekocuda Beauty Awards 2022 – nagrody dla marek z misją pod patronatem medialnym Hello Zdrowie / istock

Rozumiem, że ekologia jest bliska pani sercu?

Tak, jest dla mnie bardzo ważna i tak sobie myślę, że powinna być ważna dla każdego z nas. Z jednej strony cieszę się, że coraz więcej i głośniej mówi się o tym, jak jest ważna, jakie małe kroki i zmiany może zrobić każdy z nas każdego dnia. Z drugiej strony wciąż odnoszę wrażenie, że nadal robimy za mało w tej kwestii w Polsce. Założenie firmy o takim, a nie innym profilu też nie jest przypadkowe. Zależy mi, aby poprzez targi edukować społeczeństwo, uświadamiać i tłumaczyć. Zasięgi i społeczność, jaka zgromadzona jest wokół Ekocudów, pomaga w szerzeniu wiedzy i rozpowszechnianiu ważnych tematów dotyczących właśnie ekologii.

Staramy się, aby każda edycja gromadziła wyjątkowych gości, którzy dzielą się swoją wiedzą. Najbliższe targi rozszerzone będą m.in. o kongres, w którym wystąpią wyjątkowi eksperci. Jedną z prelegentek będzie Martyna Zastawna, pionierka i propagatorka idei zero waste w Europie, która podczas wystąpienia opowie o drodze do założenia ekologicznego biznesu i gospodarce cyrkularnej.

Całkowicie zrezygnowała pani z używania tych tradycyjnych, często przepełnionych związkami chemicznymi kosmetyków, czy może mimo wszystko ma pani swoje ulubione produkty?

Staram się do wszystkiego podchodzić z głową i zdroworozsądkowo. To nie do końca jest tak, że kosmetyk, który nie jest naturalny, jest zły, aczkolwiek oczywiście są składniki, które na pewno nie są przyjazne i warto ich unikać. Z racji wykonywanej pracy testuję dużo produktów różnych marek. Kosmetyki do pielęgnacji ciała często zmieniam i tutaj nie jestem aż tak wybiórcza. Kosmetyki do twarzy zmieniam bardzo rzadko, rzadko też testuję nowości z uwagi na swoją wrażliwą cerę.

Jakie panują obecnie trendy wśród kosmetyków naturalnych? Jakie produkty cieszą się największą popularnością?

Rynek w ostatnich trzech latach bardzo się zmienił. Dostępność kosmetyków naturalnych, duża liczba polskich i zagranicznych marek sprawia, że konsument stał się bardzo wymagający, ma większą wiedzę, możliwości porównania i oczekiwania. Tak duża konkurencja sprawia, że marki szukają wyjątkowych, często innowacyjnych rozwiązań. Dużo firm stawia na obecność składników aktywnych w swoich produktach. Coraz więcej firm posiada w swojej ofercie zaawansowane serum do twarzy z witaminą C i na bieżąco odpowiada na zapotrzebowania konsumentów. Dużo marek wdraża ekologiczne rozwiązania do swoich firm, powstają produkty wraz z wymiennym wkładem – dotyczy to zarówno marek, które produkują mydła, kosmetyki do pielęgnacji, ale też make up’u. Idea less waste ma się coraz lepiej.

Zastanawiam się, czy naturalne zawsze znaczy bezpieczne?

Wprowadzenie produktu kosmetycznego na rynek, bez względu na to, czy jest to produkt naturalny, czy nie, jest ściśle regulowane przepisami prawa. Są to m.in. regulacje dotyczące jakości oraz bezpieczeństwa kosmetyku, a także prawa konsumenta do rzetelnej informacji o produkcie. Tym samym, jeśli produkt kosmetyczny zostanie wprowadzony na rynek zgodnie z regułami sztuki, możemy uznać, że jest on bezpieczny. Pod pojęciem jakości i bezpieczeństwa kryje się produkcja przy zachowaniu zasad GMP, czyli dobrej praktyki produkcyjnej. GMP to głównie utrzymanie higieny w zakładzie produkcyjnym i zapewnienie odpowiednich warunków w trakcie produkcji, a także sposób rozmieszczenia sprzętów i pomieszczeń w fabryce. Kluczowe są również badania przeprowadzane przed wprowadzeniem kosmetyku na rynek. Obowiązkowo należy wykonać testy stabilności i kompatybilności z opakowaniem, test konserwacji czy badanie mikrobiologiczne. Koniecznie musimy przeprowadzić testy dermatologiczne, aplikacyjne czy aparaturowe. Bardzo ważny jest raport bezpieczeństwa zawierający ocenę zgodności składu z obowiązującymi przepisami prawa. Jest w nim zawarta również analiza toksykologiczna składników i ocena badań kosmetyku. Bezpieczeństwo to także kontrola jakości wyprodukowanych kosmetyków, mikrobiologiczna i fizykochemiczna. Nie zapominajmy o prawie konsumenta do rzetelnej wiedzy, czyli oznakowaniu kosmetyków, np. dacie ważności czy prawdziwości deklaracji marketingowych, które znajdują się na opakowaniu kosmetyku.

Anna Dziklińska, kosmetolożka/ Archiwum prywatne

Dla jakiej grupy konsumentów kierowane są kosmetyki naturalne?

Kosmetyki naturalne mogą być używane przez każdego. Myślę, że najczęściej sięgają po nie osoby świadome, które cenią składniki naturalne i unikają syntetycznych rozwiązań w kosmetykach. Odbiorcami są głównie kobiety i, pomimo że powstają marki z kosmetykami dla mężczyzn, to nadal jest ich znacznie mniej. Rynek kosmetyków naturalnych w Polsce jest już na tyle rozwinięty, że to do kogo adresowane są produkty, zależy często od danej marki. W segmencie kosmetyków eko mamy już marki premium i marki ze średniej półki cenowej.

Głównymi odbiorcami są kobiety. A co z mężczyznami? Panowie również pojawiają się na targach? Prawdą jest, że mężczyźni coraz chętniej wykorzystują do codziennej pielęgnacji naturalne kosmetyki?

Od pewnego czasu coś zmienia się w tej sprawie, oczywiście na lepsze. Na targach pojawiają się influencerzy, którzy interesują się tematyką kosmetyków naturalnych i opisują je potem na swoim blogu czy w mediach społecznościowych. Coraz częściej na targach możemy dostrzec również i mężczyzn. Wszystko zapewne dlatego, że zaczyna pojawiać się więcej kosmetyków naturalnych przeznaczonych właśnie dla nich. Tworzone są męskie linie, a także marki dedykowane tylko panom. Jednakże najczęściej nadal dominują kobiety, zarówno na samych targach, jak i w social mediach, wśród naszych obserwujących aż 96 proc. to kobiety.

Tak sobie myślę, że kosmetyki naturalne są doskonałą propozycją dla kobiet w ciąży i tych karmiących piersią…

Jeśli chodzi o kosmetyki dla kobiet w ciąży i tych karmiących, ogólnie można powiedzieć, że tak. Jest wiele marek, które mają linie czy produkty stworzone dla mam czy przyszłych mam. Jednak na pewno byłabym ostrożna w generalizowaniu. Zawsze, dla bezpieczeństwa, przed użyciem kosmetyku należy dokładnie sprawdzić jego etykietę lub poszukać informacji na stronie producenta. W przypadku wątpliwości warto bezpośrednio zapytać, czy produkt nadaje się dla kobiet w ciąży lub karmiących piersią – niestety czasami mogą pojawić się jakieś przeciwwskazania.

Organizowane przez panią targi cieszą się dużą popularnością. Jakie są pani dalsze plany zawodowe?

Cieszę się, że targi stacjonarne powracają, choć rynek bardzo się zmienił. Ostatnie dwa lata pandemii były dla nas i całej branży trudne. Jednak mimo wszystko nadal rozwijamy się jako firma. Zrealizowaliśmy wiele projektów – wydaliśmy e-booka „Sekretnik świata kosmetyków naturalnych. Od produkcji do promocji”. Zrealizowaliśmy wyjazdowe warsztaty Ekocuda w Stylu Slow. Na stałe przyjęła się koncepcja targów online, które nadal cyklicznie organizujemy.

Obecnie szykujemy targi w Gdańsku i w Warszawie, które odbędą się w nowej, rozszerzonej formule. Podczas nadchodzącego wydarzenia odbędzie się kongres, podczas którego wystąpi kilkanaścioro prelegentów, którzy będą dzielić się swoją ekspercką wiedzą z zakresu produkcji kosmetyków, badań, prawa czy też marketingu. Wystąpienia adresowane są do branży, ale też konsumentów, którzy chcieliby poszerzyć swoją wiedzę.

Ruszyliśmy także z nową inicjatywą Ekocuda Beauty Awards 2022, z której jesteśmy bardzo dumni. To nagrody, które stworzyliśmy w celu wyróżnienia i promocji wyjątkowych produktów młodych polskich marek kosmetyków naturalnych. W ten sposób chcemy docenić ich podejście do ekologii i natury. Pokazać ich wyjątkowość, często innowacyjność, połączenie nauki z naturą. Zwrócić uwagę, jak rynek się rozwija i jaki kryje w sobie potencjał. Pracujemy jeszcze nad kilkoma projektami, które pojawią się na początku 2023 roku, ale teraz nie mogę nic więcej zdradzić.

 

Zuzanna Mierzejewska – prezeska Zarządu EKOCUDA Sp. z o.o. Z wykształcenia medioznawczyni. Zanim stworzyła markę Ekocuda, pracowała w największych agencjach reklamowych przy tworzeniu eventów, kampanii social media, content marketingowych i PR

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy: