Przejdź do treści

Jak pomóc skórze? Sprawdź, co powinno się znaleźć w twojej diecie

Aiony Haust/Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Poranny prysznic czy wieczorna kąpiel? Co jest dla nas lepsze?
26-latka chora na hirsutyzm po kilkunastu latach przestała się golić i zapuściła brodę. „Trudno to wytłumaczyć, ale czuję się wolna”
Zastanawiasz się nad masażem bańką chińską? Sprawdź, co na ten temat mówi flebolog
Tiktokerka apeluje: Wyrzuć przeterminowany krem przeciwsłoneczny!
Skóra gotowa na lato. Krem z filtrem to za mało!

Niektóre związki mają wyjątkowe znaczenie dla skóry. Znasz je? Sprawdź, czego potrzebujesz, by odmłodzić, wygładzić i ochronić skórę, a przy okazji zadbać o swoje zdrowie.

Łatwo jej zaszkodzić. Wiadomo, że dwie najgorsze rzeczy dla skóry to działanie promieni UV i palenie papierosów. Z tej pary tytoń ma bardziej druzgocący wpływ na stan cery. Istnieje nawet fachowe określenie „skóra palacza” oznaczające specyficzne rysy twarzy osoby palącej papierosy co najmniej 10 lat. Skórze szkodzi też za małe nawadnianie organizmu, niewysypianie się, zła dieta, słaba pielęgnacja. A co w takim razie jest dla niej dobre? Jak możemy jej na co dzień pomóc, aby była, jędrna, zdrowa, odżywiona i piękna?

Beta-karoten

Warto regularnie dostarczać go organizmowi. Beta-karoten to prowitamina A – w naszym organizmie przekształca się w witaminę A, która nie tylko dba o wzrok i wspiera układ odpornościowy, ale też jest świetna dla skóry.

Podstawową właściwością beta-karotenu jest jego działanie przeciwutleniające. Hamuje aktywność wolnych rodników, które odpowiadają za starzenie się skóry. Przydaje się w stanach zapalnych skóry i przyspiesza leczenie ran. Przyjmowanie beta-karotenu zapobiega szkodliwym skutkom opalania, dlatego powinniśmy pomyśleć o zaopatrzeniu organizmu właśnie w ten związek przed planowanym opalaniem czy urlopem w ciepłych krajach. Ma udokumentowane właściwości fotoochronne, co oznacza, że jest naturalnym środkiem zabezpieczającym skórę przed działaniem szkodliwych promieni UV.

W przestrzeni zakupowej HelloZdrowie znajdziesz produkty polecane przez naszą redakcję:

Zgodnie z badaniami opublikowanymi na łamach „Dermato-Endocrinology” są sytuacje, w których warto go suplementować. Naukowcy uważają, że uzupełnienie diety beta-karotenem zapobiega oparzeniom i rumieniowi skóry wywołanymi nadmierną ekspozycją na promienie UV. Badanie wykonano na grupie zdrowych ochotników, którym przez 12 tygodni podawano doustnie beta-karoten. Rumień wywołany promieniami UV zmniejszył się szybciej niż bez podania związku. Naukowcy podkreślają jednak, że kluczowe znaczenie ma dawka i czas trwania leczenia. W ich badaniach suplementacja beta-karotenem musiała trwać co najmniej 7 tygodni.

Naturalne źródła beta-karotenu to owoce: pomarańcze, morele, brzoskwinie, arbuz, melon, mango, wiśnie i śliwki, warzywa: marchewka, pomidor, papryka, bataty, brokuły, bakłażan, szpinak, ale też algi morskie.

Palacze, ostrożnie z suplementami z beta-karotenem – wykazano szkodliwe połączenie tej substancji z dymem papierosowym. Co oznacza mniej więcej tyle, że odstawiając papierosy, pomożemy jej dwukrotnie. I przez samo rzucenie, i przez suplementację, do której nie będzie przeciwwskazań.

Koenzym Q10

Koenzym Q10 to, mówiąc fachowo, związek chemiczny odpowiedzialny za procesy energetyczne w mitochondriach komórek. Za jego odkrycie Peter Mitchell dostał Nagrodę Nobla. Koenzym Q10 ma silne działanie przeciwutleniające, więc opóźnia proces starzenia się skóry. Z tego powodu można go znaleźć w składzie kosmetyków przeciwzmarszczkowych. Jest odpowiedzialny za pobudzanie metabolizmu komórek i ich regenerację. Chroni przed zniszczeniem włókna kolagenowe i elastynę, czyli zapobiega przedwczesnemu starzeniu się skóry. Poza tym japońscy naukowcy na łamach magazynu „BioFactors” wykazali, że zastosowanie koenzymu Q10 redukuje niekorzystny wpływ promieniowania UV na skórę.

Kobieta przegląda się w lustrze

Ten cudowny związek jest wytwarzany w organizmie człowieka, ale dostarczamy go też, jedząc orzechy włoskie i zielone warzywa, makrele i sardynki. Znajduje się w olejach, jest też w śliwkach i jabłkach. Niedobory zwykle powstają z powodu niewłaściwej diety, ale też w wyniku naturalnego procesu starzenia się organizmu, który z wiekiem wytwarza go coraz mniej. A jeszcze jeśli dodatkowo palimy papierosy, to już zupełnie źle, bo tytoń obniża stężenie Q10.

Warto pamiętać, że na jego wchłanianie wpływają pokarmy, które mu towarzyszą. Q10 dobrze rozpuszcza się w tłuszczach, ale nie jest rozpuszczalny w wodzie. Preparaty z tym składnikiem należy więc zażywać bezpośrednio po posiłkach, i to zawierających tłuszcze.

Omega-3

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe są składnikiem błon komórkowych i pomagają w regeneracji skóry. Dzięki kwasom jest ona bardziej odporna na promieniowanie UV. Poprzez przeciwzapalne działanie redukują podrażnienia, zaczerwienienia i obrzęki.

Według publikacji dr n. farm. Haliny Bojarowicz „Wielonienasycone kwasy tłuszczowe oraz ich wpływ na skórę” preparaty z NNKT (niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe) mogą poprawić kondycję skóry. W badaniach nad ich efektywnością stosowano kapsułki z olejem z wiesiołka (jest bogatym źródłem GLA – wielonienasyconego kwasu tłuszczowego z grupy omega-6) przez 12 tygodni. Uzyskano poprawę nawilżenia, elastyczności, gęstości i gładkości skóry. Z kolei w badaniach z suplementacją oleju konopnego u pacjentów ze skórą atopową uzyskano znaczącą poprawę, szczególnie jeśli chodzi o suchość i świąd skóry. Jeśli chcemy zadbać o odpowiedni poziom kwasów omega naturalnie, jedzmy takie ryby, jak łosoś, makrela, sardynki i śledzie, używajmy oleju lnianego i rzepakowego, a do tego nie unikajmy orzechów włoskich i jaj.

Cynk

To jeden z mikroelementów, bez którego nie odbyłoby się wiele procesów w organizmie. Na jego dobroczynnych właściwościach dla urody poznano się dawno temu: w starożytnych Chinach kobiety nacierały skórę twarzy bogatymi w cynk perłami, a królowa Egiptu Kleopatra kąpała się w kozim mleku, które jest źródłem cynku. Dziś jest stosowany w chorobach skóry, działa przeciwtrądzikowo, reguluje produkcję łoju w skórze. Sprawia, że skóra jest bardziej odporna na stany zapalne. Łagodzi podrażnienia, ale słynie z dobrego wpływu również na włosy i paznokcie. Dzięki niemu rany szybciej się goją. To imponująca lista cudownych działań jak na jeden składnik. Dlatego dobrze wiedzieć, jaka dieta go zapewni. Cynk znajdziesz w rybach, mięsie z indyka, szpinaku, dyni, produktach pełnoziarnistych, migdałach, jajach. Uwaga, nadmiar cynku w organizmie może spowodować problemy z przewodem pokarmowym, a długotrwałe spożycie zaburza wchłanianie miedzi i żelaza.

Selen

To pierwiastek, który spowalnia procesy starzenia się tkanek. Poza tym chroni skórę przed słońcem. Najbogatsze źródła selenu to orzechy brazylijskie, tuńczyk, podroby, czerwone mięso, produkty zbożowe i ryby, ale znajdziesz go też w kukurydzy. Witamina E sprawia, że selen łatwiej się wchłania w organizmie, za to w kontakcie z węglowodanami, a zwłaszcza z cukrami prostymi, staje się nieprzyswajalny. Osoby zmagające się z opryszczką mogą skonsultować z lekarzem suplementację selenem, bo ochrania on przed nią organizm. Warto wiedzieć, że selen działa synergicznie z witaminą E – razem stanowią świetny duet działający jeszcze silniej niż każdy z tych związków z osobna.

Witamina E

Jest niezbędna do tworzenia kolagenu odpowiedzialnego za elastyczność skóry. To witamina młodości, chroni skórę przed wpływem wolnych rodników. Jej niedobór spowoduje, że skóra będzie mniej jędrna i podatna na uszkodzenia. Dzięki witaminie E utrzymujemy właściwą wilgotność skóry. Ma ona też działanie przeciwzapalne i przeciwtrądzikowe. Jakby tego było mało, przyspiesza gojenie ran, zmniejsza blizny. Jest w olejach roślinnych i tłustych rybach, migdałach i warzywach, takich jak szparagi, brokuły i szpinak.

Używana jest też w kosmetyce ze względu na jej właściwości hamujące procesy starzenia się skóry. Sięga się po nią przy produkcji kremów chroniących przed słońcem i tych po opalaniu.

Według Instytutu Żywności i Żywienia dzienne zapotrzebowanie na witaminę E jest różne, w zależności od wieku i płci – u dzieci wynosi 6 mg, u kobiet 8 mg (w ciąży 8-13), u mężczyzn 10 mg. Przykładowo 100 g orzechów laskowych zawiera ok. 38 mg witaminy E, pestki dyni i słonecznika w 100 g mają jej 26-27 mg.

Nawet wiedząc, jakie korzyści płyną z poszczególnych składników, związków czy witamin, suplementację warto skonsultować z lekarzem. Są sytuacje i przypadki zdrowotne, w których zanim zacznie się cokolwiek dodatkowego przyjmować, należy przede wszystkim zrobić odpowiednie badania krwi.

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

uśmiechnięta dziewczyna

Co na zmarszczki, gdy masz 20, 30, 40, 50, 60 lat…?

Dziewczyna pije zielony sok

Witaminy i minerały, które zatrzymują czas

Jak się opalić szybko i bezpiecznie? Przygotowanie skóry do opalania

Mezoterapia skóry głowy – wskazania i efekty. Leczy czy pielęgnuje?

Elastyna jako składnik kosmetyków – jak stosować, efekty

TEWL – co to jest? Objawy, przyczyny, zapobieganie, test

Kwas szikimowy – działanie, zastosowanie, przeciwwskazania. Czy jest bezpieczny dla suchej skóry?

Kwas glikolowy – co to jest? Właściwości i działanie. Jak stosować peeling z kwasem glikolowym?

Ektoina – do nosa, oczu i inhalacji. Czy krople z ektoiną pomagają na zapalenie spojówek?

Grzybica skóry – jak wygląda, czy jest zaraźliwa i jak leczyć zmiany skórne?

Wysięk z rany. Co o gojeniu rany mówi kolor wysięku? Co przyspiesza gojenie ran?

Kręgosłup na urlopie

Jak zadbać o kręgosłup na urlopie? Poznaj wskazówki od fizjoterapeuty

Budowa paznokcia – o czym świadczą pofałdowania, wgłębienia i zaciemnienia

Trehaloza w kosmetykach i lekach. Co to jest? Jak działa?

Urlop? Tak, ale nie od pielęgnacji włosów!

Manicure kombinowany – jak malować „pod skórki”? Praktyczne rady

Krem do depilacji jako sposób na usunięcie niechcianego owłosienia

Witamina E na twarz – jak działa witamina młodości i jak poznać, że mamy jej za mało?

Picie drożdży – efekty, zalecenia i przeciwwskazania. Jak zrobić zdrowy napój z drożdży?

Retinol na twarz – właściwości, efekty, zasady aplikacji. Czy bakuchiol może uczulać?

Oczar wirginijski – właściwości i zastosowanie złota Indian. Na co hydrolat z oczaru a na co stosować maść?

Puder transparentny – co różni go od innych pudrów do twarzy?

Klamry na wrastające paznokcie – czym są, rodzaje. Domowe sposoby na wrastający paznokieć

Boswellia serrata – na co pomaga kadzidłowiec? Właściwości lecznicze i prozdrowotne

Najpopularniejsze

Paznokcie

Zmiany na paznokciach. O jakich chorobach świadczą?

Kriolipoliza – efekty, cena, przeciwwskazania, czy warto

Gencjana - na ospę, na włosy, na afty. Jakie są zalety i wady gencjany?

Gencjana – na ospę, na włosy, na afty. Jakie są zalety i wady gencjany?

Powikłania po botoksie / unsplash

Powikłania po botoksie? Zdarzają się. Dr Marta Roth wyjaśnia

Gorąca kąpiel – za i przeciw. Komu nie służy kąpiel w gorącej wodzie?

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu. Dlaczego waga nie zawsze jest miarodajna?

Dlaczego włosy śmierdzą? Wyjaśnia Ekspert Kosmetyczny

Skąd bierze się brzydki zapach włosów? Wyjaśnia Ekspert Kosmetyczny

„Czy zaklejanie znamion plastrem lub punktowe stosowanie kremów z filtrem UV jest rozsądne?” – pytają lekarki prowadzące bloga Dermatolook

Anna Lewandowska i jej metamorfoza. Lekarz medycyny estetycznej ocenia, co trenerka zmieniła w swoim wyglądzie

Po co mężczyźnie sutki?

Pestka awokado – 8 sposobów, jak możesz ją wykorzystać

Jaki rodzaj masażu wybrać?

Masaż – rodzaje, wskazania i przeciwwskazania. Jak zrobić masaż?

stopy kobiety

Opuchnięte stopy latem. Czy ciebie również to dotyczy? Podolog wyjaśnia, co może ci dolegać

Kobieta z tuatuażami i kolczykami

Przekłuwanie uszu pistoletem. Nie rób sobie tego ani swojemu dziecku! Piercerka tłumaczy, dlaczego to jest zły pomysł

Lipodemia — sprawdź, czym jest choroba grubych nóg, jakie ma objawy i jak się ją leczy

Lipodemia – co to jest, przyczyny, objawy i leczenie

Dermatolog o wypryskach w okolicach bikini. Kiedy powinna się zapalić czerwona lampka?

×