Przejdź do treści

Sauna – zalety. Co daje sauna, na co pomaga? Działanie sauny

Sauna – zalety. Co daje sauna, na co pomaga? Działanie sauny Istock.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Woda ryżowa – właściwości, zastosowanie, efekty
Jest pięknie pod czapką. Podręcznik zimowej pielęgnacji włosów
Puszące się włosy – przyczyny, stylizacje, jak sobie z nimi poradzić?
Olej z dziurawca – właściwości i zastosowanie. Jak przygotować olej świętojański?
Właściwości i zastosowanie olejku geraniowego w codziennej pielęgnacji

Zalety sauny powodują, że wydaje się być ona idealną formą relaksu. Po ciężkim dniu w pracy, po wysiłku, a nawet podczas przeziębienia, zarówno sucha, jak i mokra przynosi bardzo wiele korzyści, nie tylko odprężających. Jak działa sauna i co daje w kontekście naszego zdrowia? Na co pomaga sauna? Poznaj 6 zalet regularnego saunowania.

Działanie sauny

Jak działa i z czym wiążą się zalety korzystania z sauny? Typowo sauna stanowi pomieszczenie, w którym powietrze nagrzewane jest do temperatury pomiędzy 70 a 100° C. Przebywanie w tak gorącym otoczeniu powoduje zwiększenie temperatury ciała człowieka do około 40°. Działanie sauny skutkuje intensywnym poceniem i wzrostem tętna (nawet o 30 proc.).

Wiemy już, jakie jest działanie podwyższonej temperatury w saunie. Teraz przyjrzyjmy się temu, co daje korzystanie z sauny.

Zalety sauny

Zaleta sauny nr 1: oczyszczanie organizmu

Na co pomaga sauna? Jedną z najważniejszych zalet sauny, zwłaszcza w świecie, w którym toksyny są wszędzie – od jedzenia, przed wodę, po powietrze, jest to, że niezwykle skutecznie odtruwa organizm. Pocenie w ogóle jest skuteczną metodą detoksykacji (pot potrafi śmierdzieć alkoholem lub papierosami, bo z jego pomocą organizm się ich pozbywa). A pocenie takie jak w saunie, gdzie w krótką chwilę tracimy go około pół litra, działa wyjątkowo skutecznie.

Zjawisko „saunowania” w kontekście oczyszczania organizmu z toksyn zainspirowało do przeprowadzenia pewnego eksperymentu. Kiedy zorientowano się, że organizmy ratowników, strażaków, policjantów i żołnierzy, którzy pracowali 11/9 w ruinach World Trade Center, zostały zatrute przez toksyny uwolnione przez katastrofę „do” powietrza i powoduje to poważne kłopoty ze zdrowiem, części z nich zafundowano eksperymentalną kurację. Nazwano ją New York Rescue Workers Detocification Project, a polegała na intensywnym saunowaniu. Po jego zakończeniu przeciętna dni chorobowego w miesiącu, które brali ci ludzie, spadła z 2,1 do 0,2, a 84 proc. uczestników odstawiło też brane wcześniej leki.

Zaleta sauny nr 2: poprawa krążenia krwi

W saunie tętno przyspiesza o 30 proc., a regularne saunowanie wiąże się z generalną poprawą wydolności układu krążenia. A to nie wszystko, bo wiadomo także, że zaletami sauny w kontekście zdrowia układu sercowo naczyniowego są także:

  • korzystny wpływ na komórki śródbłonka naczyń,
  • obniżenie ciśnienie krwi,
  • poprawa pracy serca.

Zaleta sauny nr 3: odchudzanie

Działanie sauny możemy zaobserwować także w lustrze, bowiem obok tętna przyspiesza też – o około 20 proc. – metabolizm. Efekt 20 minut siedzenia w saunie, średnio 2 razy w tygodniu może przyczynić się do lepszych efektów sylwetkowych. Odchudzając się pamiętaj jednak, że najważniejszy jest ujemny bilans kaloryczny oraz aktywność fizyczna. Niemniej jednak, sauna jest bardzo dobrym dodatkiem, dodatkowo, bardzo przyjemnym.

Jeśli chcesz rozpocząć swoją przygodę z siłownią i zastanawiasz się jaką formę aktywności wybrać, skorzystaj z rad trenera personalnego.

Kobieta przegląda się w lustrze

Zaleta sauny nr 4: poprawa stanu skóry

Obfite pocenie oraz poprawa ukrwienia skóry powoduje, że łatwiej pozbywamy się martwych komórek naskórka i tworzymy nowe. Skóra staje się bardziej nawilżona i elastyczna. Dzięki korzystaniu z sauny dodatkowo zmarszczki ulegają wygładzeniu, nasza twarz staje się odświeżona, jaśniejsza i pogodniejsza. Sauna wygładza skórę, a efekt to młodszy wygląd.

Zaleta sauny nr 5: lepsza odporność

Ludzie, którzy regularnie odwiedzają saunę, cieszą się też lepszą odpornością. Niektórzy mówią, że chodzi o hartowanie, inni, że wzrasta poziom białych krwinek i system immunologiczny działa sprawniej. Ja powiem, że jedno najpewniej łączy się z drugim. Zaletą sauny parowej jest też bardzo dobry wpływ na górne drogi oddechowe.

Zaleta sauny nr 6: relaks

Badania pokazują, że  saunowanie poprawia nastrój oraz samopoczucie. Niektórzy badacze sugerują, by stosować ją jako pomoc w leczeniu lekkiej depresji.

Rodzaj sauny a korzyści zdrowotne

Dotychczas przeprowadzane badania nie pozwalają jednoznacznie określić, które typy sauny przyniosą największe korzyści zdrowotne. Zalety sauny możemy odczuć niezależnie od tego, czy wybierzemy saunę mokrą czy suchą, saunę fińską czy saunę infrared. Kluczem wydaje się być sama temperatura powietrza w saunie.

Jak korzystać z sauny?

Jednorazowe posiedzenie w saunie warto ograniczać do 20 minut, po wyjściu trzeba stopniowo schłodzić organizm, co oznacza, że wchodzimy pod gorący prysznic i powoli przesuwamy kurek w stronę niebieskiego – i robimy to aż do momentu, gdy poleci na nas lodowata woda.

Poza tym, do sauny wchodzimy nago. Saunowanie w ubraniu, nawet kąpielowym, grozi tym, że zamiast korzystnie wpłynąć na skórę, dochodzi do oparzeń i zaburzymy termoregulację organizmu.

Przeciwwskazania do korzystania z sauny

Na koniec garść ostrzeżeń: z dużą rozwagą do saunowania powinni podchodzić chorzy na serce (w wypadku wielu chorób sauna pomaga, ale są takie, przy których jest ryzykowna – trzeba to skonsultować z lekarzem). Kobiety w ciąży oraz osoby chore również powinny indywidualnie zapytać lekarza, czy ich stan nie stanowi przeciwwskazania do przebywania w saunie.

Czy dzieci mogą korzystać z sauny? Saunowanie uważane jest za bezpieczne dla dzieci w wieku od 6 lat, jednak należy pilnować, by nie spędzały w niej jednorazowo więcej niż 15 minut.

Pamiętaj, by nigdy nie korzystać z sauny po spożywaniu alkoholu, ponieważ może to skutkować wystąpieniem silnego odwodnienia i problemów z krążeniem.

Bibliografia:

  1. Harvard Health Publishing: Sauna Health Benefits: Are saunas healthy or harmful?.
  2. Hussain J., Cohen M. (2018) Clinical Effects of Regular Dry Sauna Bathing: A Systematic Review, Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine, 2018: 1857413.

Zobacz także

i
Treści zawarte w serwisie mają wyłącznie charakter informacyjny i nie stanowią porady lekarskiej. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem.

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Ruska bania – czym jest, jak zbudować, zalety korzystania

Sauna parowa – działanie, właściwości i wpływ na zdrowie

Sauna fińska – właściwości, jak korzystać, przeciwwskazania

Hammam – co to za rytuał, etapy, korzyści z zabiegu

Microblading – na czym polega i jak długo się utrzymuje?

Alantoina – właściwości i zastosowanie w kosmetologii i medycynie

Pędzle do podkładu – jakie są polecane i jak je czyścić?

Pędzel do bronzera – kształt, włosie, technika wykonania makijażu

Świece do uszu – do czego służą, jak stosować. Czy zabieg świecowania jest bezpieczny?

Pielęgnacja twarzy dla różnych typów skóry

Pędzel do rozświetlacza – rodzaje, technika wykonywania makijażu

Kwasy AHA i BHA – właściwości i bezpieczne stosowanie /fot. iStock

Kwasy AHA i BHA – właściwości i bezpieczne stosowanie

Marta Klowan

5 mitów na temat pielęgnacji włosów. Mówi trycholożka Marta Klowan [WIDEO]

Krem do rąk na zimę – jaki wybrać, jak zrobić krem z aloesu i gliceryny?

Świece sojowe – jak zrobić, z czego są wykonane, dlaczego warto korzystać?

Twarz kobiety i ręce ze strzykawkami

Mezoterapia igłowa – wskazania, przebieg, efekty, czy warto

Kobido. Masaż zamiast liftingu? To możliwe!

Hydrolat do włosów i do twarzy – co to jest, jak wybrać i używać?

Laminowanie włosów w domu – na czym polega, efekty, jak często wykonywać?

Soki NFC – co to oznacza, czy są zdrowe, jakie mają właściwości?

Olejek z pestek dyni – właściwości i zastosowanie

Olejek majerankowy – właściwości i zastosowanie w kuchni i pielęgnacji

5 produktów, które warto upolować ze zniżką w sklepie HELLO ZDROWIE /grafika: Joanna Zduniak

5 produktów, które warto upolować ze zniżką w sklepie Hello Zdrowie

Właściwości i zastosowanie oleju z awokado

Najpopularniejsze

Gorąca kąpiel – za i przeciw. Komu nie służy kąpiel w gorącej wodzie?

Paznokcie

Zmiany na paznokciach. O jakich chorobach świadczą?

Dlaczego włosy śmierdzą? Wyjaśnia Ekspert Kosmetyczny

Skąd bierze się brzydki zapach włosów? Wyjaśnia Ekspert Kosmetyczny

Pestka awokado – 8 sposobów, jak możesz ją wykorzystać

Kriolipoliza – efekty, cena, przeciwwskazania, czy warto

Gencjana - na ospę, na włosy, na afty. Jakie są zalety i wady gencjany?

Gencjana – na ospę, na włosy, na afty. Jakie są zalety i wady gencjany?

Spuchnięte dłonie - przyczyny

Spuchnięte dłonie, czerwone ręce. Dlaczego puchną dłonie?

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu. Dlaczego waga nie zawsze jest miarodajna?

Powikłania po botoksie / unsplash

Powikłania po botoksie? Zdarzają się. Dr Marta Roth wyjaśnia

Sok z ziemniaka - jego właściwości i zastosowanie

Sok z ziemniaka – jego właściwości i zastosowanie

zielone paznokcie

Zielone paznokcie – czego mogą być objawem?

Jaki rodzaj masażu wybrać?

Ochota na masaż? Sprawdź jaki rodzaj masażu wybrać

Swędzi cię głowa, masz łupież lub wiecznie tłuste włosy? W HelloNoShame o „wstydliwych” przypadłościach związanych z włosami rozmawiamy z trycholog Magdaleną Kanią

„Ćwiczmy mięśnie dna miednicy! Zmniejszymy dolegliwości nietrzymania moczu oraz poprawimy jakość naszego życia seksualnego”

Dermatolog o wypryskach w okolicach bikini. Kiedy powinna się zapalić czerwona lampka?

Po co mężczyźnie sutki?