Przejdź do treści

Nadmiar wody w organizmie – objawy i przyczyny

Nadmiar wody w organizmie – objawy i przyczyny Unsplash.com
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Usuwanie blizn – preparaty i dermatologiczne sposoby
Olejek złodziei – skład, przepis i zastosowanie
Olejek macadamia – pochodzenie, właściwości, zastosowanie
Dziewczyna stoi przy krze lodowej
Krioterapia – co to, na co pomaga, przeciwwskazania. Czy może zaszkodzić?
Masaż tantryczny – czym jest, przebieg, efekty, szkolenie

Z nadmiarem wody w organizmie boryka się wiele osób. Problem ten dotyka jednak w szczególności kobiet. Objawy nadmiaru wody widoczne są gołym okiem, a powodem może być niewłaściwa dieta. Źródeł niekiedy należy doszukiwać się także w chorobach. Jak rozpoznać retencję? Czym spowodowane jest nadmierne gromadzenie wody w organizmie i jak z nim walczyć?

Nadmiar wody w organizmie – objawy

Woda jest środowiskiem wewnętrznym każdego żywego organizmu na Ziemi, nie inaczej jest u człowieka. Średnio stanowi ona około 60 proc. masy jego ciała, przy czym osoby starsze mają jej nawet do 20 proc. mniej, zaś największe procentowe ilości wody w organizmie występują u noworodków i niemowląt. Na jej dokładną ilość wpływa jednak nie tylko wiek, ale i styl prowadzonego życia, dieta oraz ogólny stan zdrowia organizmu.

Kiedy można mówić o nadmiarze wody w organizmie? Jej zatrzymywanie widać gołym okiem, a konsekwencje są bardzo uciążliwe. Najczęstszym skutkiem nadmiaru wody w organizmie są obrzęki nóg – kostek i stóp, niekiedy puchną także podudzia. Pojawiają się również obrzęki palców u rąk. Jeśli z trudem zdejmujesz obrączkę lub pierścionek, to z pewnością wynik retencji wody w organizmie. Charakterystyczna jest też opuchlizna oczu i wzrost masy ciała. Objawem nadmiaru wody w organizmie może być ponadto zmęczenie, złe samopoczucie, spadek koncentracji i bóle głowy.

Retencja wody w organizmie – przyczyny

Przyczyn gromadzenia wody w organizmie jest wiele. Źródłem może być niewłaściwa dieta – zbyt małe ilości przyjmowanych płynów lub nadmiar sodu – a także zmiany hormonalne, siedzący tryb życia i mała aktywność fizyczna, ale i choroby.

Niedobór wody w organizmie

Choć brzmi to zaskakująco, najczęstszą przyczyną retencji wody w organizmie jest przyjmowanie zbyt małej ilości wody i innych napojów.  Broniąc się przed grożącym mu odwodnieniem organizm odkłada zapasy, gromadząc wodę w tkance podskórnej.

Sposobów wyznaczania dziennego zapotrzebowania na wodę jest kilka. Średnio przyjmuje się, że powinno być to od dwóch do dwóch i pół litra płynów dziennie. Pamiętaj, że źródłem wody w diecie jest nie tylko czysta woda, ale też napoje, zupy, owoce i warzywa. Znajdziesz ją również w innych produktach żywnościowych. Nawadniając organizm unikaj jednak napojów zawierających dużo cukru i substancji słodzących.

Nadmiar sodu

Do zbierania się wody w organizmie może przyczynić się nadmiar sodu przy jednoczesnym niedoborze potasu. Sód jest wprawdzie niezbędny do zachowania prawidłowej równowagi elektrolitowej, jednak ponieważ jest nierozerwalnie związany z solą – jego nadmiar zdecydowanie szkodzi organizmowi. Przyjmuje się, że od czterech do pięciu gramów soli – co daje niecałą łyżeczkę – czyli około 1 600 mg sodu, to dawka, której nie powinnaś przekraczać na dobę.

Kobieta pijąca wodę

Hormony

Powodem zatrzymywania wody u kobiet jest wzrost estrogenów w stosunku do progesteronu, co ma miejsce w drugiej fazie cyklu miesiączkowego. Retencja jest zaliczana do objawów PMS, czyli zespołu napięcia przedmiesiączkowego. Na szczęście stan ten mija w pierwszych dniach miesiączki. Hormony wpływają także na nadmierne gromadzenie wody u kobiet ciężarnych. Pojawiają się wówczas charakterystyczne obrzęki kostek oraz palców u rąk.

Styl życia

Jeśli prowadzisz siedzący tryb życia – choćby z uwagi na pracę, a do tego brak ci aktywności fizycznej – jesteś szczególnie narażona na gromadzenie wody w organizmie. Długotrwałe przebywanie w pozycji siedzącej powoduje, że krew w naczyniach krąży wolniej, co z kolei skutkuje zastojem płynów w tkankach.

Nie sposób nie wspomnieć o braku aktywności fizycznej, który sprzyja wolniejszemu przepływowi limfy i krwi w nogach, co w konsekwencji prowadzi do ich obrzęków. Pamiętaj, że ćwiczenia nie tylko przyspieszają procesy metaboliczne w organizmie, ale też ułatwiają pozbywanie się toksyn i soli.

Choroby

Nadmiar wody w organizmie może być również objawem wielu chorób. Wśród nich wskazać należy:

Sposoby na gromadzenie wody w organizmie

Jak radzić sobie z retencją? Możesz zdecydować się na środki farmakologiczne lub sięgnąć po naturalne metody. Zacznij od odpowiedniego nawodnienia. Pamiętaj o przyjmowaniu zalecanej dziennej dawki płynów. Przy czym ważne jest regularne picie – kilka łyków przez cały dzień. Sięgaj po napary ziołowe, w szczególności te moczopędne, takie jak: pokrzywę, liście pietruszki, bratek polny.

Zmień dietę – wyeliminuj sól i wysoko przetworzone produkty, zrezygnuj z gotowych mieszanek i przypraw. Do codziennego jadłospisu dodaj owoce, które pozytywnie wpływają na wydalanie wody, takie jak arbuz i suszona żurawina oraz te, które dostarczą twojemu organizmowi potasu, na przykład banany i awokado. Nie zapominaj o warzywach – ogórkach, szparagach, bakłażanach, selerach. Cennym składnikiem diety jest również błonnik, który wspomaga wchłanianie wody w jelitach. Znajdziesz go w produktach pełnoziarnistych, orzechach, czy roślinach strączkowych.

Co jeszcze robić, aby zmniejszyć nadmierne zatrzymywanie wody w organizmie? Twoim sprzymierzeńcem jest aktywność fizyczna – biegaj, ćwicz, spaceruj. Efektem będzie nie tylko pozbycie się problemu retencji, ale i lepsze samopoczucie.


Źródła:

  1. I. Cichecka, Zatrzymywanie wody w organizmie, Nadzieja. Kwartalnik Oddziału Warszawskiego Polskiego Towarzystwa Stwardnienia Rozsianego, 2016/4.
  2. A. Karłowicz-Bilińska, Woda i jej znaczenie dla organizmu kobiety, Ginekologia Położnicza, 2011.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Olejek busajna – właściwości, zastosowanie, opinie

Cellulit wodny – przyczyny powstawania i metody zwalczania

Wolne rodniki – co to, jak powstają i jak je zwalczać?

Woda termalna – skład, właściwości, zastosowanie, źródła

Rozstępy naprawdę można polubić? „Teraz jestem w znacznie lepszej relacji ze swoim ciałem niż wcześniej” – mówi Katarzyna

Kate Winslet nie zgodziła się na usunięcie z serialu scen, na których widać jej "wystający brzuch"

Kate Winslet nie zgodziła się na usunięcie z serialu scen, na których widać jej „wystający brzuch”. Reżyser chciał przedstawić ją w „bardziej korzystnym świetle”

Glicerol – właściwości, zastosowanie. Czy jest szkodliwy?

Emolienty – co to za substancje, rodzaje i zastosowanie

Jak pozbyć się wody z organizmu? Sposoby i przyczyny dolegliwości

Kobieta

Borowina – właściwości, wskazania do kąpieli borowinowych

Kaya Szulczewska

Kaya Szulczewska poprzez swoje zdjęcia oswaja nas z tym, że owłosienie i nieidealne ciała są normalne! Czy jest coś, czego jeszcze się wstydzi?

Kobieta w białej koszuli przegląda się w lustrze. Ręce trzyma na górze, poprawia sobie coś we włosach

Co czujesz, kiedy widzisz siebie nagą w lustrze?

Tatuaż

Wszystko o tatuażach. Co musisz wiedzieć?

Ostra szczotka i chudniesz w oczach! Sprawdzony sposób na jędrne ciało

Ostra szczotka i chudniesz w oczach! Sprawdzony sposób na jędrne ciało

Magda i Sylwia - bohaterki sesji „Stomia to symbol zwycięstwa”

„Ze stomią można normalne żyć i wyglądać fajnie”. Poznajcie historie Magdy i Sylwii

Kobieta siedzi w ręczniku i szczotkuje szczotką łydkę

Szczotkowanie ciała na sucho – jakie są korzyści? Wymienia kosmetolożka Natalia Borczyńska

„Mówmy swoim córkom, że ciało jest dla nas źródłem przyjemności”. Dr Katarzyna Jasiewicz o ciałoterapii

11 szkodliwych nawyków, które robimy codziennie pod prysznicem

20. urodziny za tobą? Zobacz, co czeka ciebie i twoje ciało

„Im bardziej jesteśmy zestresowani, tym częściej chorujemy, tym częściej ulegamy kontuzjom” – mówi Agnieszka Bonar-Sadulska, trenerka rozwoju osobistego

Ed Razek, dyrektor marketingu Victoria's Secret do sierpnia 2019 roku

Dyrektor Victoria’s Secret zrezygnował ze stanowiska. To początek końca ery seksualizacji modelek?

Fizjoterapia tancerzy klasycznych – jak to wygląda? „Tancerz musi ocenić, czy jest na tyle silny i przygotowany, by zatańczyć 10 spektakli” – mówi Paulina Mira

„Bycie atrakcyjnym lub pociągającym ma bardzo niewiele wspólnego z rozmiarem ubrań, zaś z naszym stosunkiem do ciała i akceptacją”

W ciąży mózg kobiety się… kurczy. Poznaj 5 zaskakujących faktów dotyczących kobiecego ciała

Najpopularniejsze

Gorąca kąpiel – za i przeciw. Komu nie służy kąpiel w gorącej wodzie?

Paznokcie

Zmiany na paznokciach. O jakich chorobach świadczą?

Dlaczego włosy śmierdzą? Wyjaśnia Ekspert Kosmetyczny

Skąd bierze się brzydki zapach włosów? Wyjaśnia Ekspert Kosmetyczny

zielone paznokcie

Zielone paznokcie – czego mogą być objawem?

Kriolipoliza – efekty, cena, przeciwwskazania, czy warto

Dermatolog o wypryskach w okolicach bikini. Kiedy powinna się zapalić czerwona lampka?

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu. Dlaczego waga nie zawsze jest miarodajna?

Powikłania po botoksie / unsplash

Powikłania po botoksie? Zdarzają się. Dr Marta Roth wyjaśnia

Po co mężczyźnie sutki?

„Ćwiczmy mięśnie dna miednicy! Zmniejszymy dolegliwości nietrzymania moczu oraz poprawimy jakość naszego życia seksualnego”

Jaki rodzaj masażu wybrać?

Ochota na masaż? Sprawdź jaki rodzaj masażu wybrać

Spuchnięte dłonie - przyczyny

Spuchnięte dłonie, czerwone ręce. Dlaczego puchną dłonie?

Sok z ziemniaka - jego właściwości i zastosowanie

Sok z ziemniaka – jego właściwości i zastosowanie

Wypadają ci włosy, łamią się, są suche lub rosną tam, gdzie nie powinny? Zobacz, co włosy mówią o twoim zdrowiu

Pestka awokado – 8 sposobów, jak możesz ją wykorzystać

Kobieta z tuatuażami i kolczykami

Przekłuwanie uszu pistoletem. Nie rób sobie tego ani swojemu dziecku! Piercerka tłumaczy, dlaczego to jest zły pomysł