Szwedzkie apteki zakazują sprzedaży dzieciom kosmetyków przeciwstarzeniowych
Sieć szwedzkich aptek wprowadza ograniczenia w sprzedaż kosmetyków przeciwstarzeniowych. Osoby poniżej 15. roku życia będą potrzebować zgody rodziców, by móc zakupić produkty do zaawansowanej pielęgnacji skóry. „Nie będziemy angażować się w propagowanie niezdrowych zachowań i ideałów, które wyrosły wśród wielu młodych ludzi” – powiedziała Monika Magnusson, dyrektorka generalna Apotek Hjärtat.
Zakaz sprzedaży kosmetyków przeciwstarzeniowych młodzieży
Wiodąca sieć szwedzkich aptek wprowadza ograniczenia wiekowe na sprzedaż produktów przeciwstarzeniowych. Apotek Hjärtat, który posiada w Szwecji około 390 placówek, ma zaprzestać sprzedaży produktów do zaawansowanej pielęgnacji skóry, które w swoim składzie zawierają m.in. kwas AHA, kwas BHA, witaminę A, witaminę C i peeling enzymatyczny klientom poniżej 15. roku życia. Młodzież będzie mogła zakupić taki produkt jedynie za zgodą rodziców lub przez zalecenie specjalisty.
Ograniczenia są odpowiedzią na rosnące obawy związane z potencjalnie szkodliwym wpływem przedwczesnego sięgania po takie kosmetyki przez dzieci. Firma podkreśla, że ich decyzja jest w szczególności związana z doniesieniami mediów o stosowaniu kremów z kwasami przez 8-letnie dzieci. W programie telewizji SVT ekspedientka jednego ze sklepów kosmetycznych przekazała, że 20-40 proc. klientów to dziewczynki w wieku poniżej 13 lat.
„Stosowanie zaawansowanej pielęgnacji skóry, która na przykład ma na celu redukcję zmarszczek i uzyskanie bardziej wyrównanego kolorytu skóry, nie jest czymś, czego dziecko potrzebuje. W przypadku choroby skóry u dziecka, na przykład wyprysku atopowego, niektóre produkty mogą również przyczynić się do pogorszenia lub reaktywacji objawów” – tłumaczyła Annika Svedberg, farmaceutka z Apotek Hjärtat.
I dodała, że ograniczenia wiekowe dotyczące sprzedaży kosmetyków pielęgnujących są okazją do rozmowy z dziećmi na temat zdrowych nawyków. A te, jak podkreśliła, powinny być dobrane „w oparciu o potrzeby, a nie ideały”.
„Nie będziemy angażować się w propagowanie niezdrowych zachowań”
Popyt na kosmetyki przeciwstarzeniowe, m.in. przeciwzmarszczkowe, króluje w szczególności wśród dziewczynek i wynika z mody kreowanej w mediach społecznościowych, w szczególności na Tik-Toku. W konsekwencji dzieci panicznie boją się starzenia, a także chcą zaimponować swoim rówieśnikom.
„Większość z nich jest pod silnym wpływem mediów społecznościowych i wpływowych osób, które pokazują swoją szczegółową pielęgnację, najczęściej w towarzystwie luksusowych marek produktów do pielęgnacji skóry” – powiedziała w rozmowie z The Guardian Anjali Mahto, dermatolożka.
I podkreśliła, że pielęgnacja skóry tak młodych osób powinna polegać jedynie na myciu twarzy dwa razy dziennie i stosowaniu lekkiego kremu nawilżającego. Można także stosować krem z filtrem przeciwsłonecznym.
„Chcemy wyprzedzić konkurencję i wziąć na siebie większą odpowiedzialność za to, że nie będziemy angażować się w propagowanie niezdrowych zachowań i ideałów, które wyrosły wśród wielu młodych ludzi” – podsumowała Monika Magnusson, dyrektorka generalna Apotek Hjärtat.
Zobacz także
Dermokosmetyki – produkty o wyjątkowym działaniu czy chwyt marketingowy?
Skin Icing – trik z TikToka na poprawę kondycji skóry. Pytamy dermatolożkę, czy to hit, czy kit
„Żaden zabieg nie usunie blizn. Możemy jedynie dobrać takie metody, które spowodują, że będą one estetyczniej wyglądały”. O metodach leczenia blizn opowiada dermatolog Małgorzata Huczek
Polecamy
Mieszanka z hiszpańską muchą, płynne złoto i pranie w glinie
Skinimalism: prostota pielęgnacji zamiast skomplikowanej rutyny
Skin flooding – zrób to swojej skórze, a nie pożałujesz. „Po tę metodę może sięgnąć każdy” – przekonuje dermatolożka Ivana Stanković
Na czym polega eksfoliacja? Efekty, cena i przeciwwskazania
się ten artykuł?