Przejdź do treści

Szwedzkie apteki zakazują sprzedaży dzieciom kosmetyków przeciwstarzeniowych

Nastolatka z kosmetykiem w dłoni
Szwedzka sieć aptek z zakazem sprzedaży osobom przed 15 r.ż. kosmetyków do silnej pielęgnacji/ fot. Adobe Stock
Podoba Ci
się ten artykuł?

Sieć szwedzkich aptek wprowadza ograniczenia w sprzedaż kosmetyków przeciwstarzeniowych. Osoby poniżej 15. roku życia będą potrzebować zgody rodziców, by móc zakupić produkty do zaawansowanej pielęgnacji skóry. „Nie będziemy angażować się w propagowanie niezdrowych zachowań i ideałów, które wyrosły wśród wielu młodych ludzi” – powiedziała Monika Magnusson, dyrektorka generalna Apotek Hjärtat.

Zakaz sprzedaży kosmetyków przeciwstarzeniowych młodzieży

Wiodąca sieć szwedzkich aptek wprowadza ograniczenia wiekowe na sprzedaż produktów przeciwstarzeniowych. Apotek Hjärtat, który posiada w Szwecji około 390 placówek, ma zaprzestać sprzedaży produktów do zaawansowanej pielęgnacji skóry, które w swoim składzie zawierają m.in. kwas AHA, kwas BHA, witaminę A, witaminę C i peeling enzymatyczny klientom poniżej 15. roku życia. Młodzież będzie mogła zakupić taki produkt jedynie za zgodą rodziców lub przez zalecenie specjalisty.

Ograniczenia są odpowiedzią na rosnące obawy związane z potencjalnie szkodliwym wpływem przedwczesnego sięgania po takie kosmetyki przez dzieci. Firma podkreśla, że ich decyzja jest w szczególności związana z doniesieniami mediów o stosowaniu kremów z kwasami przez 8-letnie dzieci. W programie telewizji SVT ekspedientka jednego ze sklepów kosmetycznych przekazała, że 20-40 proc. klientów to dziewczynki w wieku poniżej 13 lat.

„Stosowanie zaawansowanej pielęgnacji skóry, która na przykład ma na celu redukcję zmarszczek i uzyskanie bardziej wyrównanego kolorytu skóry, nie jest czymś, czego dziecko potrzebuje. W przypadku choroby skóry u dziecka, na przykład wyprysku atopowego, niektóre produkty mogą również przyczynić się do pogorszenia lub reaktywacji objawów” – tłumaczyła Annika Svedberg, farmaceutka z Apotek Hjärtat.

I dodała, że ograniczenia wiekowe dotyczące sprzedaży kosmetyków pielęgnujących są okazją do rozmowy z dziećmi na temat zdrowych nawyków. A te, jak podkreśliła, powinny być dobrane „w oparciu o potrzeby, a nie ideały”.

Derma roller

„Nie będziemy angażować się w propagowanie niezdrowych zachowań”

Popyt na kosmetyki przeciwstarzeniowe, m.in. przeciwzmarszczkowe, króluje w szczególności wśród dziewczynek i wynika z mody kreowanej w mediach społecznościowych, w szczególności na Tik-Toku. W konsekwencji dzieci panicznie boją się starzenia, a także chcą zaimponować swoim rówieśnikom.

„Większość z nich jest pod silnym wpływem mediów społecznościowych i wpływowych osób, które pokazują swoją szczegółową pielęgnację, najczęściej w towarzystwie luksusowych marek produktów do pielęgnacji skóry” – powiedziała w rozmowie z The Guardian Anjali Mahto, dermatolożka.

I podkreśliła, że pielęgnacja skóry tak młodych osób powinna polegać jedynie na myciu twarzy dwa razy dziennie i stosowaniu lekkiego kremu nawilżającego. Można także stosować krem z filtrem przeciwsłonecznym.

„Chcemy wyprzedzić konkurencję i wziąć na siebie większą odpowiedzialność za to, że nie będziemy angażować się w propagowanie niezdrowych zachowań i ideałów, które wyrosły wśród wielu młodych ludzi” – podsumowała Monika Magnusson, dyrektorka generalna Apotek Hjärtat.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Powiązane tematy:

Podoba Ci
się ten artykuł?