Przejdź do treści

Chcesz mieć mocne i zdrowe włosy? Oto niezbędne składniki

Zdjęcie: Megan Lewis / Unsplash
Podoba Ci
się ten artykuł?
Udostępnij bliskim
Najnowsze
Gorąca kąpiel – za i przeciw. Komu nie służy kąpiel w gorącej wodzie?
zima
Zatroszcz się o siebie zimą. Podpowiadamy, jak to zrobić
Kobieta ćwiczy na dworze
Oto ćwiczenia, dzięki którym bieganie będzie przyjemniejsze i bardziej efektywne
Seks dobry na wszystko, nawet na trądzik? Przyjrzyjmy się tym i innym zależnościom dotyczących zmian trądzikowych
Jak różne diety i sposoby odżywiania wpływają na nasze włosy? Trycholożka Anna Mackojć wyjaśnia

Jakie witaminy zapobiegają wypadaniu włosów? W jaki sposób cynk poprawia ich wygląd? Co się dzieje na głowie, gdy mamy niedobór żelaza? Poznaj 6 składników niezbędnych do tego, by twoje włosy rosły mocne i zdrowe.

Możesz regularnie chodzić do fryzjera, używać superodżywek naszpikowanych cudownościami, stosować maski na noc, a twoje włosy i tak będą osłabione, zaczną się rozdwajać i przerzedzać, jeśli nie będą miały odpowiedniego paliwa. Owszem, pielęgnacja jest istotna, ale jeśli w organizmie brakuje niektórych witamin i składników, włosy nie będą się miały dobrze. Oto wspaniała szóstka!

Cynk

Zła dieta, uboga w składniki odżywcze, witaminy i minerały może doprowadzić do niedoborów pokarmowych w organizmie. Pierwszymi oznakami zwykle są kłopoty z cerą i włosami. Dlaczego włosy potrzebują cynku? Jest jednym z niezbędnych mikroelementów, kontrolującym metabolizm aminokwasów – a włosy powstają dzięki aminokwasom. Przeciętnie na głowie mamy około 100 tysięcy włosów, z czego dziennie wypada około 100. Utracone zastępowane są nowymi. Jednak aby urosły, organizm potrzebuje właśnie między innymi aminokwasów. Cynk wpływa również na tworzenie keratyny – białka, które jest podstawowym budulcem włosa. Reguluje pracę gruczołów łojowych i zapewnia włosom elastyczność. Choć dobowe zapotrzebowanie na cynk nie jest wysokie (wynosi 15-20 miligramów), łatwo o niedobory, bo cynk słabo się wchłania. Najlepszym jego źródłem są zarodki i otręby pszenne. Tuż za nimi, jeśli chodzi o bogactwo zawartości cynku, jest wątroba wołowa, a dalej cielęca. Ale ten rodzaj mięsa też nie musi mieć rzeszy zwolenników. Wegetarianie poradzą sobie, jedząc pestki dyni, nasiona lnu, migdały, pełnotłustą mąkę sojową oraz groch czy białą fasolę. Jeśli chcesz samodzielne przyjmować cynk, lepiej najpierw skonsultuj to z lekarzem lub farmaceutą.

Żelazo

Hemoglobina, czyli białko zawarte w czerwonych krwinkach, przenosi tlen w organizmie – i w tym procesie ważną rolę odgrywa żelazo. Przyłącza tlen w płucach i transportuje go razem z krwią do komórek. Tam tlen, spalając glukozę, wytwarza energię niezbędną do funkcjonowania narządów, ale też potrzebną do wzrostu włosów. Skutkiem niedoboru żelaza może być ich osłabienie i zahamowanie wzrostu. Dr Wilma Bergfeld z Kliniki Cleveland od dawna zajmuje się badaniem połączeń między żelazem a kondycją włosów. – Niezależnie od przyczyny ich wypadania zarówno w przypadku kobiet, jak i mężczyzn za mała ilość żelaza we krwi pogarsza ten stan. Po latach leczenia moich pacjentów z niedoborami żelaza mogę stwierdzić, że żelazo poprawia zdolność włosów do regeneracji – mówi dr Bergfeld. Jeśli zbyt długo w organizmie nie będzie wystarczającej ilości tego pierwiastka, włosy staną się cienkie i łamliwe, zaczną się przerzedzać. Na braki żelaza jednak narażone są bardziej kobiety – przez zbyt obfite miesiączki, karmienie piersią, ciążę. Dlatego warto sprawdzić, ile ma się go we krwi. Żelazo znajdziesz w czerwonym mięsie (tu jest go najwięcej), ale także podrobach, jak wątróbka. Świetnym źródłem żelaza są pestki dyni, nasiona lnu, otręby pszenne, jaja, soczewica czerwona, fasola, ciecierzyca, pietruszka zielona, sezam i pistacje. Wchłanianiu żelaza sprzyja witamina C, dlatego do śniadania czy obiadu dobrze jest pić niesłodzone soki owocowe, sałatki skrapiać sokiem z cytryny, a do obiadów włączyć kiszonki.

Selen

Ma właściwości antyoksydacyjne, czyli usuwające z organizmu nadmiar wolnych rodników, które uszkadzają błony komórkowe. Razem z witaminą E chroni włosy przed szkodliwym wpływem promieniowania słonecznego. Dzięki selenowi włosy mniej się przesuszają. Selen znajdziesz między innymi w pestkach dyni, orzechach włoskich i brazylijskich, jajach, tuńczyku, dorszu, kaszy jęczmiennej, ziarnach sezamu, brokułach, szparagach. Niestety, gleba w Polsce jest nadal w ten pierwiastek uboga, stąd niski jego poziom w produktach żywnościowych. Myślisz o sięgnięciu po suplement diety zawierający ten pierwiastek? Najpierw skonsultuj się z lekarzem, bo nadmiar selenu może prowadzić do anemii, nudności i wymiotów.

Witaminy z grupy B

Potrafią zdziałać wiele dobrego dla organizmu, również dla włosów. B5 powoduje wzrost większej ilości włosów, B6 i B12 zapobiegają ich wypadaniu i pomagają zachować kolor. B1 i B2 regulują pracę gruczołów łojowych, chronią skórę głowy przed powstawaniem łupieżu. B3 powoduje rozszerzenie naczyń krwionośnych, przez co składniki pokarmowe i tlen dostarczane są do cebulek włosów, które dzięki temu są lepiej odżywione. Niedobór witamin z grupy B spowoduje, że włosy stracą blask, elastyczność, zaczną wypadać. Brak witaminy B5 i B12 może wywołać przedwczesne siwienie. Niedobory witamin z grupy B często występują po infekcjach, szczególnie jeśli brało się antybiotyki. Typowym objawem niedoboru witaminy B w tym przypadku są zmiany skórne, np. zajady. Gdzie znajdziesz poszczególne witaminy z grupy B? Wątróbka, wieprzowina, groch, fasola, płatki owsiane, pełnoziarniste pieczywo, drożdże to źródła witaminy B1. B2 – podobnie, można dorzucić do tej listy chude sery, jajka, migdały, ryby. B5 dostarczysz organizmowi, jedząc też orzechy i brokuły. Zaś witaminy B6 i B12 znajdują się w wymienianych już rybach, mięsie, jajach i mleku.

 

Witamina A

Brak odpowiedniej ilości tej witaminy oznacza łamanie się włosów, osłabienie ich struktury i przesuszenie. Witamina A, inaczej retinol, jest dla nich ważna. Bierze udział w syntezie keratyny, czyli głównego budulca włosa. Wpływa na jakość pracy gruczołów łojowych znajdujących się pod skórą, które nawilżają włosy. Chroni je przed promieniowaniem UV. Dłuższe braki retinolu mogą się skończyć wypadaniem włosów. Nie musisz martwić się o jej zapasy w swoim organizmie, jeśli w twoim jadłospisie znajdują się pomidory, papryka, marchewka, zielonolistne warzywa i jaja.

Witamina C

Bierze udział w procesie produkcji budulca łodygi włosa. Niedobór witaminy C to zaburzenie produkcji białek keratynowych, a co za tym idzie – mechaniczne uszkodzenie włosów. Zauważysz to jako rozdwajające się końcówki i zwiększoną łamliwość. Dobra wiadomość jest taka, że witamina C jest obecna w wielu warzywach i owocach, a okres wiosenno-letni sprzyja intensywnemu włączaniu ich na co dzień do diety. Absolutną mistrzynią pod względem zawartości tej witaminy jest kompletnie niedoceniana i często pomijana natka pietruszki. Zaraz za nią są kiwi, czarna porzeczka, truskawki i kiszona kapusta.

By mieć piękne i zdrowe włosy, na pewno trzeba pilnować tego, co na talerzu. Warto też rozważyć rozsądną suplementację. To z pewnością będzie lepsza inwestycja niż kolejne „cudowne” odżywki.

Zobacz także

Podoba Ci się ten artykuł?

Tak
Nie

Powiązane tematy:

Zainteresują cię również:

Mycie skóry głowy i włosów wcale nie jest łatwym procesem. Trycholożka wyjaśnia, gdzie popełniamy błąd

Przedłużanie włosów – dobre dla każdego? Metody i ceny przedłużania włosów

Olejek z drzewa herbacianego – moc właściwości w małej kropelce

Myjesz głowę tylko raz w tygodniu, bo się nie przetłuszcza? Zobacz, co sądzi o tym Ekspert Kosmetyczny

Smutne włosy jesienią. Czego używać, by je wzmocnić i sprawić, by wyglądały jak po wyjściu od fryzjera?

Kobieta czesze córkę przed lustrem

Myjesz dziecku włosy raz w tygodniu? Ekspert Kosmetyczny ostrzega: droga do łupieżu, świądu jest krótka, a konsekwencją może być nadmierne wypadanie

kobieta z tatuażami z henny

Henna – kosmetyk ze starożytności. Czy warto ją stosować?

Nakładając odżywkę, zawsze używaj grzebienia. Dlaczego to takie istotne? Trycholożka wyjaśnia

Włosy ombre - komu pasują? Jak zrobić ombre?

Włosy ombre – komu pasują? Jak zrobić ombre?

Kobieta nad morzem przy samochodzie

Sombre. Na czym polega soft ombre i komu pasuje taka koloryzacja?

Keratynowe prostowanie włosów – co to jest, jak działa, czy warto je zrobić?

Kobieta z kwiatkiem

Myjesz włosy szamponem tylko raz? Zobacz, na co się narażasz

5 produktów, które warto żeby poznały twoje włosy

Kobieta w ciąży

Włosy w ciąży. Co można a czego nie wolno? Wyjaśnia trycholożka Marta Klowan

Kobieta stoi przy dwukolorowej ścianie

Ile razy należy myć włosy? Wyjaśnia Ekspert Kosmetyczny

kobieta z długimi włosami

Skrzyp na włosy – efekty. A może pokrzywa na włosy?

Nieoczywiste błędy w pielęgnacji włosów. Trycholożka Marta Klowan wyjaśnia, czego powinnyśmy się wystrzegać

Kobieta nad morzem

Jak chronić włosy i skórę głowy przed słońcem i promieniowaniem UV?

Suszenie włosów/Gettyimages.com

Włosy: suszyć czy nie suszyć? Przeczytajcie, co radzi Ekspert Kosmetyczny

Jakie kosmetyki do włosów spakować na wakacje? Trycholożka Marta Klowan przygotowała listę

Świąd skóry głowy – jakie są jego przyczyny? Odpowiada kosmetolożka

Świąd skóry głowy – jakie są jego przyczyny? Odpowiada kosmetolożka

Codziennie masz ”bad hair day”? Czas przyjrzeć się pielęgnacji. Nie popełniasz błędów?

Derma roller

Derma roller – dlaczego nie powinnaś używać go sama w domu?

Kobieta czesząca włosy

Problemy z włosami: łupież, wypadanie włosów, przetłuszczanie się. Co robić?

Najpopularniejsze

Paznokcie

Zmiany na paznokciach. O jakich chorobach świadczą?

Twarz kobiety i ręce ze strzykawkami

Mezoterapia igłowa – wskazania, przebieg, efekty, przeciwwskazania

Pestka awokado – 8 sposobów, jak możesz ją wykorzystać

Dlaczego włosy śmierdzą? Wyjaśnia Ekspert Kosmetyczny

Skąd bierze się brzydki zapach włosów? Wyjaśnia Ekspert Kosmetyczny

Dermatolog o wypryskach w okolicach bikini. Kiedy powinna się zapalić czerwona lampka?

Spuchnięte dłonie - przyczyny

Spuchnięte dłonie, czerwone ręce. Dlaczego puchną dłonie?

Phenoxyethanol – czy jego zawartość w kosmetykach powinna nas niepokoić? Odpowiada kosmetolożka

Po co mężczyźnie sutki?

W jaki sposób skutecznie pozbyć się pryszczy na brodzie?

W jaki sposób skutecznie pozbyć się pryszczy na brodzie?

olej z owocu kokosa

Olej kokosowy na włosy – jak działa i jak do prawidłowo stosować?

11 szkodliwych nawyków, które robimy codziennie pod prysznicem

Karboksyterapia – co to jest, efekty, przeciwwskazania

zielone paznokcie

Zielone paznokcie – czego mogą być objawem?

Sok z ziemniaka - jego właściwości i zastosowanie

Sok z ziemniaka – jego właściwości i zastosowanie

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu

Ciężar mięśni vs. ciężar tłuszczu. Dlaczego waga nie zawsze jest miarodajna?

Kriolipoliza – efekty, cena, przeciwwskazania, czy warto